تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,164 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,826 |
بررسی اثر خروج از محوری امتداد مهاربندهای ضربدری بر پایداری قابهای فولادی | ||
مدلسازی پیشرفته در مهندسی عمران | ||
دوره 1، شماره 1، تیر 1403، صفحه 81-94 اصل مقاله (939.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/amcen.2024.3286 | ||
نویسندگان | ||
صفا پیمان* 1؛ رضا محمدی ذکی بخش2 | ||
1استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
سیستمهای قاب ساختمانی با مهاربندی جانبی به علت سهولت اجرا و اقتصادی بودن بسیار پرکاربرد میباشند. از سوی دیگر، خروج از محوری امتداد مهاربند، یکی از مشکلات اجرایی بسیار شایع سازهای است. با توجه به اثر این انحراف بر رفتار سازهای و کمانشی مهاربندها، بررسی این موضوع بسیار حائز اهمیت میباشد. بر اساس آییننامههای طراحی سازههای فولادی، امتداد مهاربندهای همگرا باید از محل تقاطع میان تار تیر و ستون عبور کند. در برخی از سازهها که به علت عدم توجه به این مسئله و همچنین مشکلاتی مانند محدودیت دیوار همسایه، خروج از مرکزیتهای داخل و خارج از صفحه قاب دارای سیستم مهاربندی ایجاد میگردد. در این پژوهش، اثرات خروج از محوری داخل و خارج از صفحهی امتداد مهاربند بر بار بحرانی کمانشی قابهای ساختمانی دارای مهاربند ضربدری با استفاده از روش اجزای محدود موردبررسی قرار میگیرد. در این راستا، در نرم افزار SAP2000 همه اعضای قاب با استفاده از المانهای پوسته شیه سازی میشوند و تحلیل کمانشی انجام میگردد. نتایج به دست آمده نشان میدهند، در خروج از مرکزیتهای داخل صفحه هنگامیکه امتداد مهاربند از ستون عبور میکند بار بحرانی کمانش مهاربند کاهش مییابد. علاوه بر این با کاهش ضخامت ورق اتصال مقدار این کاهش بیشتر میگردد. برای مهاربندهای با خروج از مرکزیتهای خارج از صفحه نیز بار بحرانی کمانش کاهش مییابد و هرچه این خروج از مرکزیت بیشتر باشد مقدار کاهش ظرفیت باربری نیروی محوری مهاربند بیشتر میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
مهاربند ضربدری؛ خروج از مرکزیت درون صفحه؛ خروج از مرکزیت خارج از صفحه؛ اتصالات مهاربندی؛ کمانش مهاربند | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 66 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 112 |