تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,186 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,849 |
خوانشی نو از زنان در جامعه ایران و لبنان بر اساس نظریه گیدنز(بررسی سنّت و مدرنیته در دو رمان أنا أحیا و عادت میکنیم) | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 55، مهر 1403، صفحه 25-48 اصل مقاله (1.39 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2021.5948.2206 | ||
نویسندگان | ||
شیرین سروش1؛ جهانگیر امیری* 2؛ یحیی معروف3؛ علی سلیمی3 | ||
1دانشآموخته دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
2استاد، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
3استاد، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
ارتباط ادبیات با جامعه ازجمله موضوعات مورد توجه در پژوهشهای ادبی است؛ رابطه دوسویه سنّت و مدرنیته بهعنوان یک مسأله اجتماعی در رمانهای معاصر بازتاب یافته است و جامعه شناسی ادبیات سعی دارد این رابطه را شرح دهد. با ورود مدرنیته به ایران و کشورهای عربی، تقابلی آشکار بین آن و سنّتهای موجود در جامعه به وجود آمد و نویسندگان این تقابل را در آثارشان به تصویر کشیدند. از آنجا که زیرساختهای مشترک و شباهتهای فرهنگی عاملی برای تطبیق دو اثر ادبی است، این پژوهش با بررسی دو رمان أنا أحیا نوشتة لیلی بعلبکی و عادت میکنیم نوشتة زویا پیرزاد سعی دارد نظر آنها را با تکیه بر نظریه آنتونی گیدنز (در چهار حوزه فرهنگ، اجتماع، اقتصاد و سیاست) نشان دهد. بررسی درونمایههای مشترک این دو رمان نشانگر تقابل و جدال میان باورهای سنّتی و مدرن درباره زنان است و شاخصهای سنّتی فرهنگی و اجتماعی بیشتر از عناصر مدرن در این دو رمان دیده میشود. تلاش شخصیت های اصلی زن رمان در تقابل میان باورهای نوگرای خود و سنّتهای حاکم بینتیجه میماند و بر اساس نظریة ساختار اجتماعی گیدنز که اعتقاد دارد سنّت در مدرنترین جوامع هم به حیات خود ادامه میدهد، در پایان این سنّتها هستند که مسیر آنها را تعیین میکنند و نویسندگان علیرغم گرایش زیاد به مدرنیته و نوگرایی، واقعیت اجتماعی زمانشان را بر شخصیتهای اصلی رمان تحمیل می کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
سنّت و مدرنیته؛ ادبیات زنان؛ لیلی بعلبکی؛ زویا پیرزاد؛ أنا احیا؛ عادت میکنیم؛ آنتونی گیدنز | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1377). مدرنیته و اندیشة انتقادی، تهران: مرکز.
افشارکهن، جواد (1383). بازخوانی جامعهشناختی سنّتگرایی و تجدّدطلبی در ایران بین دو انقلاب، تهران: آوای نور.
بعلبکی، لیلی (2010م). أنا أحیا، دارالآداب للنشر و التوزیع، بیروت: لبنان، الطبعة الاولی.
پیرزاد، زویا (1383). عادت میکنیم، تهران: نشر مرکز، چاپ اول.
جهانبگلو، رامین (1373). زمانی برای انسانیت بشر، چاپ اول، تهران: نی.
زرافا، میشل (1386). جامعهشناسی ادبیات داستانی، ترجمة نسرین پروینی، تهران: سخن.
شولتز، دوان، سیدنی الن، شولتز (1385). نظریههای شخصیت، ترجمة یحیی سیدمحمدی، چاپ نوزدهم، تهران: ویرایش.
عضدانلو، حمید (1384). آشنایی با مفاهیم اساسی جامعهشناسی، چاپ اول، تهران: نی.
علوش، سعید (1987م). مدارس الأدب المقارن دراسه منهجیه، المرکز الثقافی العربی.
غنی پورملک شاه، احمد، قدسیه رضوانیان و حسین یحیی نژاد عزیزی (1391). پایان نامه «سنت و بازتاب آن در رمان کولی کنار آتش (بررسی سنت ها و چگونگی عملکرد شخصیتهای زن در مقابل آن)، مجله علمی پژوهشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فسا، س 3، ش3 (پیاپی 7).
قاسم زاده، رضا، فرضی، حمیدرضا و علی دهقان (1396). «چالش سنّت و مدرنیته در «اهل غرق» منیرو روانی پور»، زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)، سال 70، شماره مسلسل 235.
گلی، احمد، محمدی، فرهاد، نظری، سمیرا (1389). «روایت گذر از سنّت به مدرنیته در داستان طعم گس خرمالوی زویا پیرزاد»، بهارستان سخن (فصلنامة علمی-پژوهشی ادبیات فارسی)، سال ششم، شماره 16.
گیدنز، آنتونی و دیگران (1380). مجموعه مقالات مدرنیسم؛ ترجمه حسنعلی نوذری، چاپ سوم، تهران: نقش جهان.
گیدنز، آنتونی (1385). تجدد و تشخص، ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نی.
گیدنز، آنتونی (1387) (الف). پیامدهای مدرنیته، ترجمه محسن ثلاثی، چاپ چهارم، تهران: مرکز. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 113 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 126 |