تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,203 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,857 |
موتیف، گونهها و کارکردهای آن در سه رمان روحانگیز شریفیان | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 49، مهر 1403، صفحه 25-49 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2022.7844.1589 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه بسمل* 1؛ فاطمه حیدری2 | ||
1استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سوادکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، سوادکوه، ایران | ||
2استاد، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
چکیده | ||
موتیف یکی از اصطلاحات مهم نقد ادبی است که بهجهت تکرارشوندگی تأثیر بسزایی بر ساختار و محتوای آثار ادبی میگذارد. این پژوهش در پی آن است این عنصر را به شیوه توصیفی- تحلیلی در سه رمان روحانگیز شریفیان بررسی نماید. مباحث نظری مقاله، تعاریف مربوط به موتیف، معرّفی انواع و کارکردهای آن و همچنین مباحثی راجع به مهاجر و چالشهای هویّتی او را دربرمیگیرد. در حوزۀ کاربردی نیز انواع موتیف و کارکردها و ارتباطات آن در رمانهای شریفیان بررسی شده است. نتایج تحقیق گویای آن است که شریفیان گاه آگاهانه و گاه ناآگاهانه از برخی عناصر بهعنوان موتیف استفاده کرده است. موتیفهای هنری در آثار شریفیان نمونههایی دارد. اما موتیفهای فکری و عاطفی از تنوّع و گستردگی بیشتری در آثار او برخوردارند. در این قلمرو، حضور مفاهیم مختصّ ادبیات مهاجرت شایان توجّه است. در این مقاله به کارکردهای گوناگون موتیف همچون کارکرد انسجامبخشی، تأکیدی، نمادین و کارکرد داستانسازی و همچنین ارتباط موتیف با دیگر عناصر داستان نیز پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
موتیف؛ رمان؛ روح انگیز شریفیان؛ انواع موتیف؛ کارکردهای موتیف | ||
مراجع | ||
احمدزاده، شید. (1391) مهاجرت در ایران و هنر. تهران: سخن.
اسکولز، رابرت. (1393) عناصر داستان. ترجمۀ فرزانه طاهری، تهران: مرکز.
اسلامی، مجید. (1386) مفاهیم نقد فیلم. تهران: نی.
پارسانسب، محمد. (1388) «بنمایه: تعاریف، گونهها، کارکردها و ...». نقد ادبی، سال اول (5)، 7-40. (Doi: 20.1001.1.20080360.1388.2.5.3.4)
پاینده، حسین. (1393) داستان کوتاه در ایران. جلد 2، تهران: نیلوفر.
تقوی، محمد؛ دهقان، الهام. (1388) «موتیف چیست و چگونه شکل میگیرد». نقد ادبی، سال دوم (8)، 7-31. .(Doi: 20.1001.1.20080360.1388.2.8.11.8)
حلاجی، عباسعلی؛ تقوی، محمد. (1399) «متنپژوهی ادبی داستانهای صادق چوبک با رویکرد به کاربرد عناصر تکراری موتیف انسان و جهان». پژوهشنامه ادبیات داستانی، 9 (2)، 55-71. Doi: 10.22126/rp.2020.1456
دهقان، الهام؛ تقوی، محمد. (1390) «موتیف و گونهها و کارکردهای آن در داستانهای صادق هدایت». نقد ادبی، سال ششم، 4 (13)، 91-115.
حیدری، فاطمه؛ ربیعزاده، رویا. (1395) «نقد پسااستعماری آثار روحانگیز شریفیان». تحلیل و نقد متون زبان و ادبیات فارسی، سال هشتم (27)، 29-50.
داد، سیما. (1383) فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید.
دشتی آهنگر، مصطفی. (1390) «تحلیل ساختارگرایانه پیرنگ رمانهایی از چهار نویسنده زن». پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال اول (1)، 39-60.
دهقان، الهام؛ تقوی، محمد. (1390) «موتیف و گونهها و کارکردهای آن در داستانهای صادق هدایت». نقد ادبی، سال چهارم (13)، 91 – 115.
سعید، ادوارد. (1390) شرقشناسی. ترجمۀ لطفعلی خنجی، تهران: آگه.
شریفیان، روحانگیز. (1397 الف) کارتپستال. چاپ نهم، تهران: مروارید.
شریفیان، روحانگیز. (1397 ب) چه کسی باور میکند رستم. چاپ پانزدهم، تهران: مروارید.
شریفیان، روحانگیز. (1398) آخرین رویا. چاپ سوم، تهران: آگه.
عبداللهیان، حمید. (1381) «داستان و شخصیّتپردازی در داستان». دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، شمارۀ162 و 163، 409- 425.
فلکی، محمود. (1382) روایت داستان (تئوریهای پایهای داستاننویسی). چاپ اول، تهران: بازتاب نگار.
فوئنتس، کارلوس. (1389) کنستانسیا. ترجمۀ عبدالله کوثری، تهران: ماهی.
مستور، مصطفی. (1386) مبانی داستان کوتاه. چاپ سوم، تهران، مرکز.
مقدادی، بهرام. (1378) فرهنگ اصطلاحات ادبی از افلاطون تا عصر اخیر. تهران: فکر روز.
میرصادقی، جمال؛ میرصادقی، میمنت (ذوالقدر). (1377) واژهنامۀ هنر داستاننویسی. تهران، کتاب مهناز.
هال، استوارت. (1386) غرب و بقیه، گفتمان و قدرت. ترجمۀ محمود متحد، تهران: آگه.
یونگ، کارل گوستاو. (1377) انسان و سمبولهایش. ترجمۀ محمود سلطانیّه، تهران: جامی.
سایت
بصیری، هدا. (28/2/1400) گزارش هماندیشی نشانهشناسی(3): سخنرانی دکتر امیرعلی نجومیان، https://vista.ir/w/a/21/z93ze. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 59 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 64 |