تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,166 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,828 |
در مسیر «ما» با آنها؛ ساخت نشانهمبنای داستان «ملخ» اثر هوشنگ گلشیری | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقاله 8، دوره 13، ویژه نامه پاییز - شماره پیاپی 49، مهر 1403، صفحه 201-220 اصل مقاله (497.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2023.8197.1682 | ||
نویسندگان | ||
نسترن شهبازی* 1؛ بهادر باقری2؛ عفت نقابی3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
3دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
عناصر موجود در متن داستان شبه سفرنامهای ملخ، در ساحت پدیداری- اعم از زاویة دید و ایماژ- عموماً ساختی موازی دارند و این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی قصد دارد با بررسی نشانههای موجود در داستان، ساختار این دلالتهای موازی را تبیین کند. برای دستیابی به این منظور، از رمزگانی که دانیل چندلر آنها را طبقهبندی و ارائه کرده، استفاده شده است. تکنیک غالب در بخش رمزگان متنی، نگاه به توازیهای تصویری داستان بودهاست و در ذیل رمزگان اجتماعی عناصر فولکلوریک و ارجاع به جغرافیا، تاریخ و فرهنگ منطقۀ رویداد روایت مدّنظر بودهاست. نتیجه اینکه در روساخت داستان، انتخاب زاویۀ دید اول شخص جمع در کنار تصویرهای موازی در طول داستان، تقابلهای ظاهری روایت را شکل دادهاند که با محتوا هماهنگی تام دارد و در بخش فرامتنی، انعکاس رخداد محوری یکجانشینکردن عشایر که باعث برهم خوردن نظم زندگی آنها شده، در تمام بخشهای روایت از ابتدا تا انتها جاری و قابل مشاهده است. | ||
کلیدواژهها | ||
هوشنگ گلشیری؛ داستان ملخ؛ ما- راوی؛ توازی تصویری؛ نشانهشناسی | ||
مراجع | ||
اماناللهی بهاروند، سکندر. (۱۳۶۰) کوچنشینی در ایران. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
ایرجی، ناصر. (۱۳۷۸) ایل قشقایی. تهران: مؤسسه نشر و پژوهش شیرازه.
باقری، بهادر. (۱۴۰۰ الف) «تحلیل فرمالیستی داستان کوتاه مثل همیشه اثر هوشنگ گلشیری». ادب فارسی، دوره ۱۱، شماره ۲۸، ۱-۱۵.
باقری، بهادر. (۱۴۰۰ ب) «توازی تصویری، کاربستِ اسلوب معادله در اوسنۀ باباسبحان، جایی دیگر و پیرمرد و دریا». پژوهشنامۀ نقد ادبی و بلاغت، زیر چاپ.
پاینده، حسین. (۱۳۹۸ الف) نقد و نظریه، چاپ دوم. تهران: سمت.
پاینده، حسین. (1398 ب) گشودن رمان: رمان ایران در پرتو نظریه و نقد ادبی، چاپ چهارم. تهران: نیلوفر.
پلارد، آرتور. (۱۳۷۸) طنز. ترجمۀ سعید سعیدپور. تهران: مرکز.
تقوی، محمد. (۱۴۰۰) احضار مغان. تهران: نیلوفر.
جاهدجاه، عباس؛ رضایی، لیلا. (۱۳۹۲) «بررسی نظری و کاربردی روایت اولشخص جمع». جستارهای ادبی، ش۱۸۲، 47ـ74.
چندلر، دانیل. (۱۴۰۰) مبانی نشانهشناسی، چاپ هفتم. ترجمۀ مهدی پارسا. تهران: سورۀ مهر.
حسینی، صالح؛ رئوفی، پویا. (۱۳۸۰) گلشیری کاتب و خانه روشنان. تهران: نیلوفر.
داد، سیما. (۱۴۰۰) فرهنگ اصطلاحات ادبی، چاپ هشتم. تهران: مروارید.
دریایی، مهدی؛ عادلزاده، پروانه؛ پاشایی، کامران. (1396) «بررسی مجموعه داستان نیمۀ تاریک ماه اثر هوشنگ گلشیری». فصلنامه زیباییشناسی ادبی، سال هشتم، شماره 33، 165-193.
دوسوسور، فردینان. (۱۳۹۹) دورۀ زبان شناسی عمومی، چاپ هفتم. ترجمۀ کورش صفوی. تهران: هرمس.
شهبازی، عبدالله. (۱۳۶۹) مقدمهای بر شناخت ایلات و عشایر. تهران: نی.
شوالیه، ژان و گربران، آلن. (۱۳۸۴) فرهنگ نمادها، جلد سوم و چهارم و پنجم، چاپ دوم. ترجمۀ سودابه فضایلی. تهران: جیحون.
شیری، قهرمان. (۱۳۹۸) جادوی جنکشی، چاپ دوم. تهران: ورا.
ضیمران، محمد. (1382) نشانهشناسی و هنر. تهران: آگاه.
فیروزان، ت. (۱۳۶۲) «دربارۀ ترکیب و سازمان ایلات و عشایر ایران». ایلات و عشایرآگاه. تهران: مؤسسه انتشارات آگاه.
کیانی، منوچهر. (۱۳۷۱) سیه چادرها (تحقیقی از زندگی مردم ایل قشقایی). تهران: کیان.
گلشیری، هوشنگ. (۱۳۸۲) نیمۀ تاریک ماه، چاپ دوم. تهران: نیلوفر.
گیرو، پییر. (۱۳۸۳) نشانهشناسی. ترجمۀ محمد نبوی. تهران: آگاه.
مکاریک، ایرنا ریما. (۱۳۹۰) دانشنامۀ نظریههای ادبی معاصر، چاپ چهارم. ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران: آگه.
مندنیپور، شهریار. (۱۳۸۲) «خواندن فاخته» در همخوانی کاتبان. گردآوری حسین سناپور. تهران: دیگر.
میرعابدینی، حسن. (۱۳۸۶) صد سال داستاننویسی، چاپ چهارم. تهران: چشمه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 123 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 79 |