تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,206 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,863 |
نقش طرحوارههای تصویری در مفهومسازی مضامین داستانهای کوتاه زکریا تامر(بررسی موردی: مجموعه صهیل الجواد الأبیض) | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2023.9073.1769 | ||
نویسندگان | ||
صلاح الدین عبدی* 1؛ فریده بهرامی2 | ||
1زبان و ادبیات عربی دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
2دانشگاه بوعلی سینا دانشکده علوم انسانی کروه زبان و ادبیات عربی | ||
چکیده | ||
یکی از مباحث مهم در رویکرد معنابنیاد زبانشناسیشناختی طرحوارههای تصویری هستند. زکریا تامر نویسنده معاصر سوری است که از سازوکارهای شناختی در داستانهایش به بهترین وجه بهره برده است. طرحوارههای تصویری ابزار معناشناختی کارآمدی برای فهم مضامین داستانی این نویسنده هستند. استفاده از طرحوارههای تصویری سبک ادبی خاصی را برای تامر رقم زده است. وی با بهرهگیری هوشمندانه از این ابزار شناختی در داستانهای خود به انتقال معانی و مفاهیم مورد نظرش به مخاطب میپردازد. این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی به بررسی و تحلیل طرحواره-های تصویری برمبنای مدل طرحوارههای ایوانز و گرین (2006) در یکی از مجموعه داستانهای کوتاه این نویسنده پرداخته است. تحلیل دادهها نشان میدهد که تامر از همه انواع طرحوارههای تصویری در بیان مضامین داستانی استفاده کرده است که از میان آنها سه طرحواره (ظرفی - حرکتی – قدرتی) بیشترین نقش را در مفهومسازی ایفا کردهاند. سهم طرحوارههای وجودی، پیوستگی و فضایی برای مفهومسازی در حد متوسط است. طرحواره همسانی و تعادل کمترین کاربرد را دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
معناشناسیشناختی؛ طرحوارههای تصویری؛ مجموعه داستان؛ زکریا تامر؛ صهیل الجواد الأبیض | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |