تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,853 |
آمیختگی مرزها مؤلفة پستمدرن در داستان «دستور فارسی مرگ» | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2024.10833.1968 | ||
نویسنده | ||
لیلا نوروزپور* | ||
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران | ||
چکیده | ||
منظور از آمیختگی مرزها مجموع مؤلفههای پستمدرن نظیر بینامتنیت، اتصال کوتاه، عدم انسجام یا گسست روایی است که همگی مبتنی بر ایجاد آشفتگی در میان نظم است. «دستور فارسی مرگ» داستان کوتاه پستمدرنی از شهریار مندنیپور است که با روش توصیفی-تحلیلی بررسی میشود. روایت اصلی، وقایع انجمنی ادبی به نام کهکشان فروغ و روابط اعضای آن است. سؤال اصلی پژوهش این است که آمیختگی مرزها، چگونه واقع شده و چه دلالتهای ضمنی در روایت دارد؟ نتایج نشان میدهد از منظر بینامتنیت با درآمیختن تاریخ و داستان خردهروایتهای مربوط به دورههای تاریخی ایران و روابط اصحاب قدرت با مردم بازخوانی میشود. این امر به گسترش معنای روایت، نقد و داستانوارگی تاریخ میانجامد. آمیختگی خیال و واقعیت از طریق فراداستان با کنشگری زمانهای مختلف فعلهای دستوری فارسی نمود مییابد و مرزهای هستیشناختی را درهم میآمیزد. ژانرآمیزی نیز عدممرکزیت را تثبیت میکند. انقطاع روایی حاصل ذهنیتگرایی و اتصال کوتاه است که متن را با ابهام مواجه میکند. در ضمنِ پیشرفت روایت، متنها، فضا و گفتمانهای مختلف به نمایش درمیآید. محفل ادبی به نماد تاریخ و فرهنگ ایران بدل میشود. فراروایت تقدس ادبیات کلاسیک و قراردادهای مرسوم آن، بیاعتبار میگردد. حتی نام داستان از درآمیختن دلالتهای متفاوت واژگان معنا مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
داستان کوتاه؛ دستور فارسی مرگ؛ شهریار مندنی پور؛ داستان پسامدرنیستی؛ بینامتنیت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 12 |