تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,220 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,878 |
توصیف و تحلیل ادب در بافت غیررسمی در بین دانشجویان در چارچوب نظریه ادب براون و لوینسون | ||
مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jlw.2024.10623.1762 | ||
نویسندگان | ||
زهرا مومنی1؛ فاطمه علوی* 2؛ نغمه حسینی1 | ||
1گروه زبانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران | ||
2گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
از آنجا که تعاملات اجتماعی در یک جامعه نقش بسزایی در ایجاد همبستگی و انسجام جامعه دارد، بنابراین حفظ و تقویت روابط اجتماعی و ارتباطات کلامی امری حیاتی است. رعایت ادب در ارتباطات کلامی نیز نقش انکارناپذیری در زندگی روزمره ایفا میکند. پژوهش حاضر راهبردهای ادب را در بافت غیررسمی کلاس درس، بدون حضور مدرس، بر اساس نظریه ادب براون و لوینسون (1987) مورد بررسی قرار داده است. دادههای پژوهش حاضر طی ده جلسه که در سه مؤسسه آموزشی و دانشگاه پیام نور در بوشهر برگزار گردید، جمعآوری شدهاند. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل ۱۲۰ دانشجو، زن و مرد، در محدوده سنی بین 25 تا 35 سال بودهاند. یافته ها حاکی از آن است که راهبردهای ادب ایجابی تقریباً دو برابر راهبردهای ادب سلبی بکار رفتهاند. از پانزده راهبرد ادب ایجابی براون و لوینسون، سه راهبرد «جوک»، «استفاده از نشانگرهای میان گروهی»، و «پیشنهاد، قول» و از ده راهبرد ادب سلبی، سه راهبرد «بیان غیرمستقیم متداول»، «بدبین بودن»، و «شخصیزدایی گوینده و شنونده» به ترتیب در پژوهش حاضر بیشترین بسامد را داشتهاند. مطالعه و پژوهش در حوزه ادب، میتواند ضمن ارائه اطلاعاتی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی افراد، نحوه رعایت ادب در جامعه را نیز نشان دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادب؛ ادب سلبی؛ ادب ایجابی؛ بافت؛ بافت غیررسمی؛ براون و لوینسون | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |