تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 383 |
تعداد مقالات | 3,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,760,813 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,950,058 |
بررسی و مقایسۀ عملکرد کانونی ساز فرادست و کانونی ساز همراه در روایت های سیاسی و انتقادی | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2024.8937.1747 | ||
نویسندگان | ||
زهره نیک سیر* 1؛ حسین حسن پور2 | ||
1دانش آموخته ی دانشگاه مازندران | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
کانونیسازی، انتخاب کانون دیدی است که از طریق آن افراد و وقایع داستانی مورد مشاهده قرار می گیرند. پروهش حاضر بر مبنای نظریۀ کانونی سازی ژرار ژنت و ریمون کنان نقش کانونی ساز فرادست و کانونی ساز همراه در چهار روایت درۀ خزانزده، در خم راه، تاریکخانه و بعدازظهر آخر پاییز را بررسی و مقایسه می کند. بدین منظور جنبههای کانونی سازی شامل: نوع کانونی ساز و کانونی سازی، کانونی شدگان، میزان تداوم کانونی سازی، گسترۀ زمانی، گسترۀ مکانی و جنبههای ایدئولوژیک مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بهدستآمده نشان می دهد که استفاده از کانونی ساز همراه در روایت های تاریکخانه و بعد از ظهر آخر پاییز، که بهدور از تحزب و سیاست ورزی نویسندگان خود خلق شده اند، به دلیل برخورداری از امکانات کانونیسازی این نوع کانونیساز، از جمله زاویۀ دید موازی و همسان، استفاده از کانونیسازی متغیر، همراهی و همذات پنداری با شخصیتها و پرداختن به دردهای عمیق بشری از جمله تنهایی، فقر و فساد، باعث باورپذیری و ماندگاری بیشتر آثار شده است. در مقابل استفاده از کانونی ساز فرادست و اقتدارگرا در روایت های درۀ خزان زده و در خم راه، منجر به تولید آثاری زمان مند، دارای تاریخ مصرف و صرفاً برخوردار از محتوای سیاسی و غیر مردمی شده، که به محض تغییر جریان سیاسی و حزب حاکم، به حاشیه رفته اند. | ||
کلیدواژهها | ||
کانونیسازی؛ کانونیساز فرادست؛ کانونیساز همراه؛ سیاسی؛ انتقادی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 43 |