تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 393 |
تعداد مقالات | 3,094 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,831,491 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,983,998 |
تحلیل شیوههای انتقال در داستان رستم و اسفندیار | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 51، فروردین 1404، صفحه 109-135 اصل مقاله (476.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2022.7881.1596 | ||
نویسندگان | ||
نجمه حسینی سروری* 1؛ محمد جعفری بهرامجردی2 | ||
1دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرّس، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
انتقال تمهیدی است برای انتخاب و کنار هم قراردادن صحنههای داستان و گذر از یک مکان، یک حالت، یک مرحله از تحول و یک نوع، به مکان، حالت، تحول و نوعی دیگر. هدف از انتخاب شیوه های گوناگون انتقال، دست یافتن به مؤثرترین و نمایشی ترین روش ارائۀ روایت داستان و برانگیختن واکنش مخاطب نسبت به متن است. این پژوهش از طریق شناسایی، توصیف و تحلیل انواع شیوههای انتقال و شرح کارکرد بلاغی آنها، به عنوان یکی از عناصر کلیدی در ایجاد روایتی منحصربهفرد از داستان، میتواند دلایل قدرت و تأثیر بلاغی روایت فردوسی را از داستان رستم و اسفندیار، توضیح دهد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که انتقالهای مکانی از طریق فاصلهگذاری، حرکت و صدای شخصیت، ضمن حفظ ضرباهنگ و انسجام متن و تحرک بخشیدن به صحنه ها، در برانگیختن احساس همدلی خواننده بسیار تأثیرگذارند. کارکرد انتقالهای زمانی بدون تغییر مکان، حفظ تداوم و ایجاز متن و کارکرد بلاغی انتقال از طریق دروننگری و کانونیسازی، برملاکردن افکار و احساسات اشخاص داستان، تنوع و تحرک بخشیدن به صحنهها، ایجاد حس همدلی خواننده و ترغیب او به تأویل رویدادهاست. انتقالهای پیدرپی نماها و مینیاتوریشدن بعضی صحنه های مهم و کلیدی داستان، موجب تمرکز بیشتر خواننده بر اجزای گوناگون صحنه و همدلی بیشتر او با شخصیتهای داستان است. | ||
کلیدواژهها | ||
شاهنامه؛ داستان رستم و اسفندیار؛ انتقال؛ بلاغت داستان | ||
مراجع | ||
آیدنلو، سجاد. (1390) دفتر خسروان. تهران: سخن.
ابوت، اچ. پورتر. (1397) سواد روایت. ترجمۀ رؤیا پورآذر و نیما.م. اشرفی. چاپ2. تهران: اطراف.
احمدی، بابک. (1370) ساختار و تأویل متن. تهران: مرکز.
اخوت، احمد. (1371) دستور زبان داستان. اصفهان: فردا.
اسلامی ندوشن، محمّدعلی. (1390) داستان داستانها. چاپ3. تهران: شرکت سهامی انتشار.
اوتس، جویس کارول و دیگران. (1377) فنون آموزش داستان کوتاه. ترجمه و گردآوری: رضا فرد. تهران: امیرکبیر.
ایگلتون، تری. (1368) پیشدرآمدی بر نظریۀ ادبی. ترجمۀ عباس مخبر. تهران: مرکز.
برانیگان، ادوارد. (1396) درک روایت و فیلم. ترجمۀ سیّدجلیل شاهرودی لنگری. تهران: سیاهرود.
بر، ریچارد،ال. (1367) کارگردان فیلم. ترجمۀ رکسانا بهرامیتاش. تهران: سروش.
بردول، دیوید. (1396) روایت در فیلم داستانی. جلد1. ترجمۀ سیّدعلاءالدین طباطبایی. چاپ3. تهران: فارابی.
بوردول، دیوید؛ تامسون، کریستین. (1394) هنر سینما. ترجمۀ فتاح محمدی. تهران: مرکز.
بیشاپ، لئونارد. (1374) درسهایی درباره داستاننویسی. ترجمۀ محسن سلیمانی. تهران: زلال.
پرهام، باقر. (1373) با نگاه فردوسی؛ مبانی نقد خرد سیاسی در ایران، تهران: مرکز.
پودوفکین، ف.ا. (1370) فن سینما و بازیگری درسینما. ترجمۀ حسن افشار. تهران: مرکز.
پهلواننژاد، محمدرضا؛ یزدی، رضا. (1385) «تجزیه و تحلیل ساخت کلان حماسة رستم و اسفندیارِ شاهنامة فردوسی براساس قالب لباو و والتسکی»، زبان و زبانشناسی، دورۀ2، شمارۀ4، 1-19.
تامپسون، روی. (1386) الفبای تدوین. ترجمۀ محمد گذرآبادی. تهران: ساقی.
تایسن، لوئیس. (۱۳۸۷) نظریههای نقد ادبی معاصر. ترجمۀ مازیار حسینزاده و فاطمه حسینی. تهران: نگاه امروز.
تولان، مایکل. (1386) روایتشناسی؛ درآمدی زبانشناختی-انتقادی. ترجمۀ سیده فاطمه علوی و فاطمه نعمتی. تهران: سمت.
جینکز، ویلیام. (1396) ادبیات فیلم: جایگاه سینما در علوم انسانی. ترجمۀ محمّدتقی احمدیان و شهلا حکیمیان. چاپ5. تهران: سروش.
حمیدیان، سعید. (1383) درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی. چاپ2. تهران: ناهید.
حنیف، محمّد. (1384) قابلیتهای نمایشی شاهنامه. تهران: سروش.
خالقی مطلق، جلال. (1381) سخنهای دیرینه. به کوشش علی دهباشی. تهران: افکار.
خطیبی، ابوالفضل. (1379،الف) «اسفندیار در برزخ»، مجموعه مقالات علوم انسانی: دفتر اول، دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب، 77-104.
خطیبی، ابوالفضل. (1376) «روایتی دیگر از رستم و اسفندیار»، نامۀ فرهنگستان، شمارۀ10، 156-162.
خطیبی، ابوالفضل. (1379،ب) «سرگذشت سیرالملوک ابن مقفع»، یادنامۀ دکتر احمد تفضلی، به کوشش علیاشرف صادقی، تهران: سخن. 163-177.
دلوز، ژیل. (1392) سینما1: حرکت و تصویر. ترجمۀ مازیار اسالمی. تهران: مینوی خرد.
دوائی، پرویز. (1369) فرهنگ واژههای سینمایی. چاپ3. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
دهقانپور، حمید. (1391) تراژدیهای چهارگانۀ شاهنامه و تبیین جنبههای سینمایی آنها. تهران: مرکز سینمای تجربی.
رحیمی، مصطفی. (1369) تراژدی قدرت در شاهنامه. تهران: نیلوفر.
ریاحی، محمّدامین. (1380) فردوسی. چاپ3. تهران: طرح نو.
ریمونکنان، شلومیت. (1387) روایت داستانی: بوطیقای معاصر. ترجمۀ ابوالفضل حرّی. تهران: نیلوفر.
سپاهی، جمشید. (1349) نگرشی بر اوج و سقوط رستم در شاهنامه. تهران: آسیا.
سرّامی، قدمعلی. (1378) از رنگ گل تا رنج خار. چاپ3. تهران: سخن.
شمیسا، سیروس. (1376) طرح اصلی داستان رستم و اسفندیار. تهران: میترا.
صفا، ذبیحالله. (1363) حماسهسرایی در ایران. چاپ4. تهران: امیرکبیر.
صفا، ذبیحالله. (1354) گنج سخن، جلد1. چاپ5. تهران: دانشگاه تهران.
ضابطی جهرمی، احمد. (1378) سینما و ساختار تصاویر شعری در شاهنامه. تهران: کتاب فرا.
فردوسی، ابوالقاسم. (1375) شاهنامه،جلد5. به کوشش جلال خالقی مطلق. کالفرنیا: مزدا با همکاری بنیاد میراث ایران.
فروزانفر، بدیعالزمان. (1387) سخن و سخنوران. تهران: زوار.
قریب، مهدی. (1374) «بازخوانی داستان رستم و اسفندیار». ایرانشناسی، سال7، شمارۀ26، 357-372.
قریب، مهدی. (1369) بازخوانی شاهنامه: تأملی در زمان و شاهنامۀ فردوسی. تهران: توس.
کالر، جاناتان. (1382) نظریۀ ادبی. ترجمۀ فرزانه طاهری. تهران: مرکز .
کزّازی، میرجلالالدین. (1366) «ستیز ناسازها در رستم و اسفندیار»، چیستا، شمارۀ45-46، 517-525.
کوری، گریگوری. (1395) روایتها و راویها. ترجمۀ محمّد شهبا. چاپ2. تهران: مینوی خرد.
کویاجی، جهانگیرکوروجی. (1383) بنیادهای اسطورهای حماسۀ ایران. گزارش و ویرایش: جلیل دوستخواه. چاپ2. تهران: آگه.
لوته، یاکوب. (1388) مقدمهای بر روایت در ادبیات و سینما. ترجمۀ امید نیکفرجام. چاپ2. تهران: مینوی خرد.
مالمیر، تیمور. (1385) «ساختار داستان رستم و اسفندیار». نشریۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دورۀ جدید، شمارۀ 19، 163-184.
مرتضوی، منوچهر. (1369) فردوسی و شاهنامه. تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
مسکوب، شاهرخ. (1342) مقدمهای بر رستم و اسفندیار. تهران: امیرکبیر.
مککی، رابرت. (1382) داستان: ساختار، سبک و اصول فیلمنامهنویسی. ترجمۀ محمد گذرآبادی. تهران: هرمس.
مکوییلان، مارتین. (1388) گزیده مقالات روایت. ترجمۀ فتاح محمدی. تهران: مینوی خرد.
نادریفر، عبدالرضا؛ محمدی، فاطمه. (1402) «واکاوی داستان رستم و اسفندیار از منظر تکنیکهای داستاننویسی»، پژوهشنامۀ ادبیات داستانی،دورۀ12، شمارۀ2، 189-212. 10.22126/rp.2022.6995.1434
نبیلو، علیرضا. (1391) «بررسی داستان رستم و اسفندیار بر مبنای دیدگاه کلود برمون»، متنشناسی ادب فارسی، سال4، شمارۀ4، 33-52.
نولدکه، تئودور. (1375) حماسۀ ملّی ایران. ترجمۀ بزرگ علوی. تهران: سپهر.
ورنه، مارک. (1381) «مقدمهای بر روایت در سینما». ترجمۀ عسکر بهرامی. فارابی، شمارۀ 46، 159-166.
همایی، جلالالدین. (1354) شاهنامۀ فردوسی: شاهکار سخنوری و سخندانی. فردوسی و ادبیات حماسی: مجموعه سخنرانیهای نخستین جشن طوس. مشهد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 76 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 19 |