تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 383 |
تعداد مقالات | 3,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,760,826 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,950,061 |
تجزیه و تحلیل پی رنگ در داستان های جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2023.8271.1664 | ||
نویسندگان | ||
مظاهر توفیقی* 1؛ مسعود فروزنده2 | ||
1دانشجوی کارسناسی ارشد ادبیات روایی دانشگاه شهرکرد | ||
2عضو هیأت علمی و دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد | ||
چکیده | ||
پیرنگ به عنوان استخوانبندی داستانِ یک روایت، بر رابطه علت و معلولی حوادث یک داستان استوار است. این چارچوب اسکلت مانند یک روایت، عامل تفاوت بنیادین داستان امروزی با داستانهای قدیمی است. پژوهش حاضر به دنبال آن است تا با استفاده از رویکرد علمی در حوزه روایتشناسی و با تاکید بر عنصر حیاتی پیرنگ، خوانشی بر داستانهای ارائه شده به جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی، داشته باشد. برای این مقصود، 24 اثر از آثار ارائه شده به این جشنواره، مورد بررسی قرار گرفتهاند. پرسش اساسی در این پژوهش به این برمیگردد که پیرنگ به عنوان اصل پذیرفته شده در داستانهای امروزی تا چه حد مدنظر نویسندگان داستانهای این جشنواره بوده است؟ بررسی حاضر نشان میدهد، در مجموع پیرنـگ ایـن داستانها ، شباهتهای ساختاری زیادی با هم داشته و دارای اجزاء ساختار طرح یا پیرنگ، اعم از؛ شروع، ناپایداری، گسترش، تعلیق، نقطه اوج، گرهگشایی و پایان میباشند، اما گاهی این امر، ضعیف است. در مقابل صحنهپردازیهای مربوط به حرم، زیارت امام رضا و بزرگنمایی احساسات شخصیت ها تا حدودی، نقاط ضعفِ پیرنگ ها را پوشش می دهد. از آنجا که شناخت قدرت و ضعف در پیرنگ داستان، میتواند در خلق معانی بدیع و زیبا در داستان موثر باشد، امید است، این پژوهش، کمک کند تا ضمن شناخت بهتر این آثار، نویسندگان داستانهای مذکور، به اهمیت پیرنگ در روایتهای داستانی، بیشتر واقف شده و گامی هرچندکوچک در راستای تعالی و رشد داستاننویسی به خصوص در بین نویسندگان کودک و نوجوان و برنامهریزان فرهنگی، برداشته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ساختار؛ پیرنگ؛ داستان کوتاه؛ داستانک؛ جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 54 |