تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,178 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,838 |
بررسی صدای راوی در جهتگیری نویسنده ضمنی داستان (مطالعه موردی: رمان امپراتور کلمات) | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2023.8351.1673 | ||
نویسندگان | ||
مهناز جوکاری* 1؛ سعید حسامپور2 | ||
1پژوهشگر پسادکتری/ دانشگاه شیراز | ||
2استاد/ دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، اصلیترین و مهمترین ابزار نویسندگان بزرگسال برای انتقال افکار و سلطهی خود بر کودکان، زبان است که عامل اجتماعیکردن بسیار نیرومندی است. بههمین دلیل، پیگیری پیچیدگی روشهای مختلف برای نشاندادن روند انتقال افکار و کنترل بر مخاطب، اهمیت ویژهای پیدا میکند. نظریهپردازانی همچون فاولر، با درنظرگرفتن ابعاد مختلف متن ادبی، به برابرسازی زبان ادبیات و زبان هر متن دیگری برای نقد زبانشناختی تأکید دارند. فاولر برای بررسی فضاهای کنترل درون متن، نظریهی دیدگاه روایی را مطرح میکند که در آن، برای رسیدن به سطوح بالاتر روابط قدرت و کنترل درون متن، به بررسی گفتمان راوی، شامل دیدگاه، صدای راوی و ارتباط و تسلط آن بر گفتمان شخصیتها میپردازد. این پژوهش نیز با بهرهگیری از نظریهی دیدگاه روایی و نظریات دیگر نظریهپردازان دراینزمینه، ازجمله ژنت، به بررسی این روابط و تأثیر آن بر نشاندادن نویسندهی ضمنی اثر، در دو رمان نوجوان ایرانی میپردازد. این پژوهش از پژوهشهای کیفی است که در آن، روش دادهیابی اسنادی و روش دادهکاوی، تحلیل محتوا به روش قیاسی بوده است. نتایج حاصل از مقایسهی دو نمونهی تحلیلی نشان داد که در رمان لالایی برای دختر مرده، راوی بهدلیل تفسیریبودن بیشتر و همینطور، کنترل بر گفتار شخصیتهای داستان، نفوذ بیشتری در روایت داستان دارد و نمایندهی نویسندهی ضمنی است. اما در رمان امپراتور کلمات، راوی سعی کرده است از اظهارنظرهای قطعی فاصله بگیرد و با استفاده از تکنیکهای روایی، همچون فراداستان، هرچه بیشتر مخاطب را از روند داستان آگاه کند. | ||
کلیدواژهها | ||
دیدگاه روایی؛ شخصیت کانونی؛ گفتمان شخصیت؛ لالایی برای دختر مرده؛ امپراتور کلمات | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 |