تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 383 |
تعداد مقالات | 3,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,760,825 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,950,061 |
اقتباسِ داستانی و بازآوری روایت با الگوی پستمدرنیسم در شعر احمدرضا احمدی | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقاله 12، دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 50، دی 1403، صفحه 275-299 اصل مقاله (531.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2023.8912.1743 | ||
نویسندگان | ||
لعیا یوسفی1؛ عباس باقی نژاد* 2؛ برات محمدی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
2دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
3استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
احمدرضا احمدی شاعری صاحب سبک است و بهره مندی او از شگردهای هنجارشکنانه سبب شده است که برخی شاخصه های شعر او با مولفه هایی از پستمدرنیسم نسبت بیابد. بازآوری روایت و داستان، یکی از مختصات اشعار احمدی است که با مولفۀ اقتباس در پست مدرنیسم انطباق دارد. احمدی با اقتباس و الگوبرداری از درونمایۀ متون روایی و داستانی و بازنمایی این متون در شعر خود، میان دو ژانر ادبی، یعنی شعر و داستان پیوند ایجاد کرده است. در این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی، گونهها و ابعادِ رویکرد اقتباسی و بازآوری روایات در شعر احمدرضا احمدی بررسی شده است. یافتههای این پژوهش، نشان می دهد که اقتباس از متون روایی در شعر احمدی با وجود اینکه در تکوین مضامین و شگردهای بیانی او نقش ایفا میکند، از الگوی معلوم، تبعیت نمیکند و معمولاً به صورت تصادفی و بدون تمهید خاصی صورت میگیرد؛ از این روی دارای ماهیتی سیال و فاقد شکل و رویۀ همسان و نیز دارای نتایج متفاوت و متنوع است. این امر، تا حد زیادی برآیندِ تعمدِ احمدی در ساختارشکنی و هنجارگریزی زبانی است که در جهت تردیدآفرینی و عدم قطعیّت و بی معنایی و چندمعناییِ مرسوم در پست مدرنیسم به کار گرفته میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اقتباس؛ روایت؛ شعر نو؛ داستان پستمدرن؛ احمدرضا احمدی | ||
مراجع | ||
آملی، شمسالدّین محمّد بن محمود. (1381) نفایسالفنون فی عرایس العیون. به تصحیح و پاورقی حاج میرزا ابوالحسن شعرانی. جلد اول. تهران: اسلامّیه.
آندرسن، هانس کریستین. (1400) دخترک کبریتفروش. ترجمۀ جمشید نوایی، تهران: نگاه، چاپ اول.
احمدی، احمدرضا. (1393) عاشقی بودکه صبحگاه دیر به مسافرخانه آمده بود. تهران: افکار، چاپ سوم.
احمدی، احمدرضا. (1396) جای پای عاشقان در برف مانده. تهران: چلچله، چاپ اول.
احمدی، احمدرضا. (1394الف) دفترهای سالخوردگی. دفتر دوم (چترهای کهنه در باران باز نمیشدند: حرمان)، تهران: چشمه، چاپ دوم.
احمدی، احمدی. (1394ب) دفترهای سالخوردگی: دفتر پنجم (در انتهای کوچه در باران شمع را روشن میکنیم: تنهایی). تهران: چشمه، چاپ دوم.
احمدی، احمدرضا. (1391الف) دفترهای واپسین، دفتر سوم (واپسین به رنگ زرد). تهران، نیکا، چاپ اول.
احمدی، احمدرضا. (1391ب) دفترهای واپسین، دفتر پنجم (واپسین به رنگ آبی آسمانی). تهران، نیکا، چاپ اول.
باباچاهی، علی. (1377) گزارههای منفرد. جلد اول، تهران: نارنج، چاپ اول.
باباچاهی، علی. (1380) گزارههای منفرد. (کتاب دوم)، تهران: سپنتا، چاپ اول.
باومن، زیگمونت. (1384) اشارتهای پستمدرنیته. ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران: ققنوس، چاپ اول.
براهنی، رضا. (1371) طلا در مس (سهجلدی). جلد سوم، تهران: نویسنده، چاپ اول.
براهنی، رضا. (1371) طلا در مس (سه جلدی). جلد دوم، تهران: نویسنده، چاپ اول.
بهبهانی، سیمین. (1377) یاد بعضی نفرات. تهران: البرز، چاپ اول.
بینیاز، فتحالله. (1392) درآمدی بر داستاننویسی و روایتشناسی. تهران: افراز، چاپ سوم.
پیرزاد، زویا. (1394) چراغها را من خاموش میکنم. تهران: مرکز، چاپ پنجاه و هفتم.
تایسن، لُیس. (1387) نظریههای نقد ادبی. ترجمۀ مازیار حسینزاده/ فاطمه حسینی، تهران: نگاه امروز/ حکایت قلم نوین، چاپ اول.
تسلیمی، علی. (1401) گزارههایی در ادبیات معاصر ایران (شعر). تهران: اختران، چاپ دوم.
چوبک، صادق. (1355) انتری که لوطیش مرده بود. تهران: جاویدان، چاپ ششم.
حسنلی، کاووس. (1383) گونههای نوآوری در شعر معاصر ایران. تهران: ثالث، چاپ اول.
حسینی، خالد. (1387) بادبادکباز. ترجمۀ فرهاد غبرائی، تهران: نیلوفر، چاپ پنجم.
حقوقی، محمّد. (1377) ادبیات امروز ایران 2. نظم ـ شعر، تهران: قطره، چاپ اول.
حقوقی، محمّد. (1381) حد همین است. تهران: قطره، چاپ اول.
خیام، مسعود. (1384) شعر نو برای مبتدیان جوان. تهران: ابتکار نو، چاپ اول.
داد، سیما. (1387) فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید، چاپ چهارم.
دستغیب، عبدالعلی. (1389) تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران. گفتگو. سیدعبدالله سادات مدنی دبیر مجموعه، محمدهاشم اکبریانی، تهران: ثالث، چاپ اول.
رویایی، یداله. (1357) از سکوی سرخ. تهران: مروارید، چاپ اول.
ریکور، پل. (1393) عوامل فهم متن. سیّد حمیدرضا حسنی، تهران: هرمس، چاپ دوم.
سیدنی پورتر، ویلیام (اُ هنری). (1396) آخرین برگ. ترجمۀ زهرا تدیّن، تهران: کانون فرهنگی چوک، چاپ اول.
شفیعی کدکنی، محمّدرضا. (1391) رستاخیز کلمات. تهران: سخن، چاپ دوم.
شمیسا، سیروس. (1366) فرهنگ تلمیحات. تهران: فردوس، چاپ سوم.
شمیسا، سیروس. (1391) مکتبهای ادبی. تهران: قطره، چاپ سوم.
عابدی، کامیار. (1396) مقدمهای بر شعر فارسی در سدۀ بیستم میلادی. تهران: جهان کتاب.
عبّاسپور، هومن. (1376) اقتباس. فرهنگنامۀ ادبی فارسی دانشنامۀ ادب فارسی2، به سرپرستی حسن انوشه، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول (114- 115).
قاسمنژاد، علی. (1376) اقتباس ادبی. فرهنگنامۀ ادبی فارسی دانشنامۀ ادب فارسی 2، به سرپرستی حسن انوشه، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول (115-116).
کادن، جی. ای. (1386) فرهنگ ادبیات و نقد. ترجمه کاظم فیروزمند، تهران: شادگان، چاپ دوم.
کاواگوچی، توشیکازو. (1401) پیش از آنکه قهوه سرد شود. ترجمۀ مهسا ملک مرزبان، تهران: چشمه، چاپ سیزده.
کوال، استینار. (1380) مضامین پستمدرنیته. ترجمه و تدوین حسینعلی نوذری، پستمدرنیته و پستمدرنیسم، (تعاریف، نظریهها و کاربستها). تهران: نقش جهان، چاپ دوم.
لنگرودی، شمس. (1378) تاریخ تحلیلی شعر نو (چهار جلدی). جلد اول و سوم، تهران: مرکز، چاپ سوم.
م. آزاد. (1380) هر اتاقی مرکز جهان است. گفتگوهایی با اهل قلم، سایر محمدی، تهران: نگاه، چاپ اول.
معین، محمد. (1371) فرهنگ فارسی. جلد دوم (د ق)، تهران: امیرکبیر، چاپ هشتم.
مکاریک، ایرنا ریما. (1385) دانشنامۀ نظریههای ادبی معاصر. ترجمۀ مهران مهاجر/ محمد نبوی، تهران: اگه، چاپ دوم.
موحد، ضیاء. (1389) دیروز و امروز شعر فارسی. تهران: هرمس، چاپ اول.
مودیانو، پاتریک. (1401) در کافۀ جوانی گم شده. ترجمۀ ساسان تبسمی، تهران: افق، چاپ هشت.
میرصادقی، جمال. (1392) عناصر داستان. تهران: سخن، چاپ هشتم.
نوذری، حسینعلی. (1380الف) مدرنیته و مدرنیسم (سیاست، فرهنگ و نظریۀ اجتماعی). تهران: نقش جهان، چاپ دوم.
نوذری، حسینعلی. (1380ب) پستمدرنیته و پستمدرنیسم (تعاریف، نظریهها و کاربستها). تهران: نقش جهان، چاپ دوم.
وارد، گلن. (1384) پست مدرنیسم. ترجمۀ علی مرشدیزاد، تهران: قصیده سرا، چاپ اول.
هاچن، لیندا. (1387) بینامتنیت. هجو و گفتمان های تاریخ (ادبیات پسامدرن)، تدوین و ترجمۀ پیام یزدانجو، تهران: مرکز، چاپ سوم.
هدایت، صادق. (1344) سه قطره خون. تهران: پرستو، چاپ هشتم.
همایی، جلالالدین. (1363) فنون بلاغت و صناعات ادبی. تهران: توس، چاپ دوم. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 82 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 77 |