تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,170 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,831 |
بررسی مولفۀ زمانی «تکرار» از دیدگاه ژنت در داستان دختر شکسته بند اثر امی تن | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2023.8556.1705 | ||
نویسندگان | ||
تهمینه کرد قراچورلو1؛ احمد صدیقی* 2؛ رویا یعقوبی3 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب | ||
2دپارتمان زبان های خارجی دانشگاه آزاد اسلامی ایران- ـتهران جنوب | ||
3دپارتمان زبان های خارجی دانشگاه آزاد اسلامی ایران- تهران جنوب | ||
چکیده | ||
در نظریۀ ژنت، تکرار به عنوان تکنیک داستانهای پیشرو پدید آمد که در آن، روایت از رویدادهایی است که متناوبا رخ میدهند. فکر و رفتار مداوم تاثیر بسیارزیادی بر شخصیتهای یک داستان دارند که به آنها در رسیدن به هدفشان کمک میکنند. اهمیت تکراردر کنشی است که راوی از آن برای رسیدن به هدف مشخصی در داستان بهره میجوید. میک بال تکرار را به عنوان بازگویی متفاوت رویدادهای متناوب میداندکه شباهتها را نشان میدهد. در داستان دختر شکستهبند، راوی سوم شخص اطلاع میدهد که روت به عنوان نوۀ خانواده، علاقه به نوشتن زندگینامهاش دارد. او نوشتن را از مادرش، و او آن را از مادرش یاد گرفته است. بنابراین، نوشتن زندگینامه، تکرار عمدۀ این داستان است که ازمادر بزرگ به مادر و سپس به نوه انتقال یافته است. در درون این تکرار، تکرارهای دیگری وجود دارند که شکل کلی داستان را درست میکنند. پژوهش حاضر قصد دارد اهمیت این تکرارها را بررسی نماید که چگونه به شخصیتها در درک موقعیتشان کمک میکنند. همچنین پژوهشگر تلاش میکند شالودۀ داستان را مورد بررسی قرار دهد تا با در نظر گرفتن نظریۀ روایت ژنت و میک بال به این سوال که چرا تکرار در این داستان اهمیت دارد، پاسخ دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتباط؛ تکرار؛ زندگینامه؛ هدف | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |