| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 413 |
| تعداد مقالات | 3,333 |
| تعداد مشاهده مقاله | 3,457,177 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,252,811 |
تحلیل و بررسی عناصر ادبیات پلیسی-کارآگاهی در رمانهای اسماعیل فصیح با تاکید بر رمانهای مشهور جنایی | ||
| پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
| مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1403 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2023.9244.1793 | ||
| نویسندگان | ||
| رضا شجری* 1؛ الهام عربشاهی کاشی2 | ||
| 1دانشیار و عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه کاشان، ایران | ||
| 2دکترای زبان و ادبیات فارسی از گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه کاشان. ایران. مدرس حوزه و دانشگاه | ||
| چکیده | ||
| اسماعیل فصیح از نویسندگان مشهور و پرکار در زمینۀ ادبیات داستانی است که شماری از آثار وی مانند درد سیاوش، شهباز و جغدان، شراب خام، درد سیاوش، دل کور و... بیشتر جنبۀ پلیسی و کارآگاهی دارند. با وجود شهرت نویسنده در این گونۀ ادبی و آثار قابل توجّه وی، نمیتوان نام وی را در شمار نویسندگان خلّاق ادبیات پلیسی و کارآگاهی قرار داد. سبک داستاننویسی فصیح بهگونهای است که علاوه بر حفظ ویژگیهای قصه نویسی شرقی و استفاده از عناصر داستاننویسی ایرانی و فضاسازی های خاص آن کوشیده است تا به ویژگیهای داستان نویسی غربی نیز در رمان هایش توجه داشته باشد و شاید خلاقیت اصلی او در بومیسازیهای عناصر فرهنگ غربی در بستر داستان نویسی شرقی است. نتایج نشان داد فصیح از بیشتر قوانین هشت گانۀ « ون داین»- یکی از نویسندگان مشهور این ژانر در سال 1928- در رمان های خود بهره برده است؛اما لزوما به تمام این اصول پایبند نبوده و گاه نمونه های ناقض هم دیده میشود. این پژوهش با شیوۀ توصیفی-تحلیلی سعی دارد تا مؤلفه ها و عناصر اصلی ادبیات داستانی پلیسی را در آثار مهم فصیح به ویژه در 4 اثر مشهور پلیسی وی که پیشتر ذکر شد؛ بررسی و تحلیل کند | ||
| کلیدواژهها | ||
| اسماعیل فصیح؛ رمان؛ ادبیات پلیسی و کارآگاهی؛ عناصر داستان؛ قوانین ون داین | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 382 |
||