تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 408 |
تعداد مقالات | 3,249 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,065,808 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,126,800 |
وجودشناسی پسامدرن در دو داستان کوتاه میخانه سبز و سفر شبانه اثر ابوتراب خسروی با تکیه بر نظریّه برایان مکهیل | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 52، تیر 1404، صفحه 23-45 اصل مقاله (542.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2023.9477.1822 | ||
نویسندگان | ||
ثریا الله دادی1؛ بدریه قوامی* 2؛ جمال احمدی2؛ سید رضا ابراهیمی2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. | ||
2استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. | ||
چکیده | ||
این جستار با بهره گیری از نظریه محتوای وجودشناسانه برایان مکهیل، از صاحبنظران پسامدرنیسم، به بررسی دو داستان کوتاه از مجموعه داستان «هاویه» اثر ابوتراب خسروی می پردازد. محتوای وجود شناسانه یکی از مؤلّفه هایی است که میتواند اثر را از مرز مدرنیسم گذر داده و به پسامدرنیسم برساند. پژوهش حاضر با تکیه بر نظریه مک هیل سعی دارد، مؤلّفه محتوای وجودشناسانه و میزان موفقیت خسروی در بهکارگیری این مؤلّفه در دو داستان کوتاه «میخانه سبز» و «سفر شبانه» را بررسی نماید. روش پژوهش، کیفی و از نوع توصیفی ـ تحلیلی است و داده ها با استفاده از شیوه کتابخانه ای و سندکاوی گردآوری شده و نتایج با استفاده از شیوة تحلیل محتوا، تجزیه و تحلیل شده است. یافته های تحقیق بیانگر آن است که محتوای وجودشناسانه عنصر غالب در آثار خسروی است و دو اثر مورد بررسی با بهره گیری از نظریة محتوای وجود شناسانه برایان مک هیل با خلق دنیاهایی به موازات هم، عامل ایجاد دنیاهای متکثر و مطرح شدن سوالات وجودشناسانه و برجسته شدن بعد هستیشناسانه داستان شده اند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات داستانی؛ ابوتراب خسروی؛ برایان مک هیل؛ پسا مدرنیسم؛ محتوای وجودشناسانه | ||
مراجع | ||
پاینده، حسین. (1383) مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان. چاپ اول، تهران: روزنگار.
پورمرادی، سیما؛ صادقی شهپر، رضا. (1397) وجودشناسی پسامدرن در رمان «پیکر فرهاد» بر اساس نظریة مک هیل. جستارهای نوین ادبی، 51(4)، 45-65.
تدینی، منصوره. (1388) پسامدرنیسم در ادبیات داستانی ایران. چاپ اول، تهران: علم.
تسلیمی، علی. (1383) گزاره هایی در ادبیات معاصر ایران (داستان پیشامدرن، مدرن، پسامدرن). چاپ اول، تهران: اختران.
چراغی، علی، رضایی جمکرانی، احمد. (1401) کلام محوری و تعویق معنا، عنصر غالب آثار ابوتراب خسروی. ادبیات پارسی معاصر، 12(1)، 87-111.
حسن زاده نیری، محمد حسن؛ اسلامی، آزاده. (1394) هستیشناسی پسامدرن در داستان «من دانای کل هستم» بر اساس نظریه برایان مک هیل. ادبیات پارسی معاصر، 5 (4)25-42.
حسینی، صالح؛ رفوئی، پویا. (1382) کاشیگری کاخ کاتبان: نقدی بر اسفار کاتبان و.... تهران: نیلوفر.
حیدری آبکنار، غزاله؛ حسنزاده میرعلی، عبدالله؛ اکبری بیرق، حسن. (1390) پایاننامه پستمدرنیسم «در آثار متأخر با تکیه بر داستانهای «همنوایی شبانه ارکستر چوبها»، «دوباره از همان خیابانها» و «دیوان سومنات». کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان.
خسروی فخرود، مریم. (۱۳۹۵ ) شخصیت و شخصیتپردازی در رمانهای ابوتراب خسروی (با تکیه براسفار کاتبان، ملکان عذاب و رود راوی). کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند.
خسروی، ابوتراب. (1392) دیوان سومنات. چاپ پنجم، تهران: مرکز.
خسروی، سوده، قاسمزاده، سید علی. (1398) تحلیل کیفیت بازنمایی چندآوایی در رمان پسامدرنیستی ملکان عذاب. پژوهشنامه مکتبهای ادبی، 3(6)، 7-32.
سلیمی، نیره. ( ۱۳۸۸) نقد و بررسی آثار ابوتراب خسروی (تحلیل ساختاری و مضمونی). کارشناسی ارشد. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشکده ادبیات.
فولادین، مرضیه؛ آقا گلزاده، فردوس؛ ملکی مقدم، اردشیر. (۱۳۹۳) تحلیل روایی داستانهای کوتاه ابوتراب خسروی بر اساس الگوی سیمپسون. (1993) و (2004) کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
کریمی، مهین؛ مالمیر، تیمور؛ یعقوبی، پارسا. (۱۳۹۶) بررسی ساختار زمان در داستانهای کوتاه ابوتراب خسروی (با تکیه بر کتاب ویران،دیوان سومنات، هاویه). کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز.
لاج، دیوید و همکاران. (1389) نظریههای رمان از رئالیسم تا پسامدرنیسم. ترجمه حسین پاینده. تهران: نیلوفر.
لوئیس، بری. (1383) پسامدرنیسم و ادبیات مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان. گزینش و ترجمه حسین پاینده، تهران: روزنگار.
مالمیر، تیمور. (1392) تحلیل ژرفساخت مجموعه داستان کتاب ویران. ادب پژوهی، 7(23)، 67-95.
مالمیر، تیمور؛ اسدی جوزانی، حسین. (1389) ساختارشناسی مجموعه داستان دیوان سومنات. پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی، 8(2) 153-168.
مالمیر، تیمور؛ اسدی جوزانی، حسین. (1388) ژرفساخت اسطورهای رمان رود راوی. ادب پژوهی, 2(6), 55-85.
مک کافری، لری. (1381) ادبیات داستانی پسامدرن. در ادبیات پسامدرن. ترجمه: پیام یزدانجو. چاپ سوم، تهران: مرکز.
مک هیل، برایان. (1383) مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان. ترجمه حسین پاینده، تهران: روزنگار.
میرعابدینی، حسن. (1383) صد سال داستان نویسی در ایران. تهران: چشمه.
نجاتزاده عیدگاهی، حسینیه؛ قوام، ابوالقاسم. (1399) وصف مدرنیستی در آثار ابوتراب خسروی. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی، دهخدا، 12(43)، 171-194.
نجاتزاده عیدگاهی، حسینیه؛ قوام، ابوالقاسم. (1400) واکاوی توصیفات عرفانی در اثر «آواز پر جبرئیل» و «رود راوی» از ابوتراب خسروی، عرفان اسلامی،17(67)، 9-26.
وُ، پاتریشیا. (1383) مدرنیسم و پسامدرنیسم: تعریفی جدید از خودآگاهی ادبی در هانیول و دیگران، مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان. ترجمه حسین پاینده. تهران: روزنگار.
هاچن، لیندا. (1381) بینامتنیت، هجو و گفتمانهای تاریخ در ادبیات پسامدرن. ترجمه پیام یزدانجو. چاپ سوم، تهران: مرکز. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 129 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 35 |