تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,165 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,826 |
تناسب شگردهای نویسندگی با درونمایه در مجموعهداستان متغیّر منصور | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2024.11160.2001 | ||
نویسندگان | ||
تیمور مالمیر* 1؛ پروین صادقی2 | ||
1گروه زبان و ادبیات فارسی. دانشکده زبان و ادبیات. دانشگاه کردستان. | ||
2دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
مجموعهداستان متغیّر منصور نوشتۀ یعقوب یادعلی، در سال 1398 بهعنوانِ بهترین مجموعهداستان، برندۀ سومین دورۀ جایزه ادبی احمد محمود شد. این مجموعه، شامل شش داستان است با عنوانهای «من و دنی و فیدل»، «سمیرهها»، «متغیّر منصور»، «میّت»، «شرح نامشروح آرایشنامه» و «برف». در هر داستان عناصری وجوددارد که با ایجاد شبکه و پیوندی منسجم، داستان را میسازند؛ راوی، زاویهدید، شخصیت و شخصیتپردازی، مکان و زمان، پیرنگ و درونمایه ازجملۀ این عناصر است. درونمایه یکی از عناصر مهم داستان است. شگردها و دیگر عناصر داستان، درونمایۀ اثر را بازتابمیدهند؛ چندانکه درونمایه، اتحاد عناصر داستانی مجزا را میسّرمیسازد. درونمایۀ مشترک داستانهای متغیّر منصور، بیان نسبیت است. در این مقاله، با استفاده از شیوۀ توصیفی- تحلیلی، درونمایۀ نسبیت و میزان تناسب آن با شگردهای روایی را در مجموعهداستان متغیّر منصور بررسیوتحلیلکردهایم. درونمایۀ داستانها نسبیت است، نام داستانها و شیوۀ روایت آنها هم با نسبیت و عدمِقطعیت تناسب دارد. نوع تردید و چگونگی نمود آن در شخصیتها بهصورتِ آشفتگی درونی، تغییرات رفتاری و چندگانگی هویتی نمایانشدهاست. نویسنده با تلفیق هوشمندانۀ شگردهای روایی برای خلق تجربۀ ادبی چندلایه و بهچالشکشیدن مفاهیم، فضا و واقعیت موفقشدهاست عدمِقطعیت را براساس مبانی نسبیت و نظریۀ آشوب بازنماییکند. | ||
کلیدواژهها | ||
"یعقوب یادعلی"؛ "متغیّر منصور"؛ "درونمایه"؛ " نسبیت"؛ "شگردهای روایی" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |