تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 383 |
تعداد مقالات | 3,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,760,828 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,950,061 |
تحلیل عنوان داستانهای فارسی از ۱۳۵۷تا۱۳۸۰ از منظر زیبایی شناختی | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 04 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2024.11318.2023 | ||
نویسندگان | ||
زینب حیدری فر1؛ الیاس نورایی* 2؛ موسی پرنیان3؛ عبدالرضا نادریفر4 | ||
1زبان و ادبیات فارسی، ادبیات و علوم انسانی، رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
4زبان و ادبیات فارسی، ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
عنوان، در جایگاه یک پدیدهی زبانی و نخستین مجرای ارتباطی میان نویسندهی یک اثر با مخاطبان و همچنین به عنوان مؤلفهایکه در نگاه اول، زمینه و موضوع هر اثری را باز میتاباند، از اهمیت بسیاری برخوردار است و طبیعتاً این ارزشمندی و تأثیر بر روی آثار حوزهی ادبیات داستانی به علت بهرهمندی از قابلیتهای زیباییشناختی و ظرافتهای خاص ادبی چشمگیرتر از سایر حوزههاست. تحلیل عناوین از منظر زیباییشناسی راه دستیابی به مجراهای متعددی از جمله حوزهی مفاهیم، دلالتهای زبانی، اشارتهای نمادین و ... را پیش روی خوانندگان میگشاید. از همینرو در این مقاله بر اساس روش توصیفی – تحلیلی و بر مبنای مطالعاتکتابخانهای، عناوین50 اثر داستانی نوشته شده ما بین سالهای 1357 تا1380 از منظر زیباییشناختی و در ساحتهای سهگانهی دستوری، موسیقیایی و واژگانی مورد بررسی قرارگرفتهاند. نتایج حاصل از این پژوهش در ساحت دستوری حاکی از آن است که گروههای اسمی دوجزییکه عمدتاً به صورت ترکیبهای وصفی و اضافی در عناوین به کار رفتهاند، به علت تأثیرگذاری بیشتر در زمینهی کشف ساختارهای معنایی و رمزی متن بیش از سایر ساختهای دستوری در عناوین به کار گرفته شدهاند. از منظر موسیقیایی و در بخش موسیقی درونی، واجآرایی مصوتهای بلند و سپس تکرار صامتهای میانی و در بخش موسیقی معنوی نیز به ترتیب تلمیح و مجاز بیش از سایر صنایع در عناوین داستانی به چشم میخورند که به نوبهی خود در ایجاد توازن آوایی بیشتر، حسن تصویرآفرینی و در نهایت پیدایی زوایای زیباییشناسانه مؤثر عمل کردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل زیباییشناختی؛ داستان؛ عنوان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 |