تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,211 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,868 |
تاثیر رهبری دانش محور بر عملکرد نوآورانه از طریق سیستم مدیریت دانش مبتنی بر مدیریت فناوری اطلاعات | ||
آموزش و مدیریت کارآفرینی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/eme.2025.11291.1121 | ||
نویسندگان | ||
عباس قائدامینی هارونی* 1؛ مهسان همتی زاده2 | ||
1مربی، گروه مدیریت، دانشگاه جامع علمی کاربردی، مرکز فرهنگی هنری دریژنو ، چهارمحال و بختیاری، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی، مدیریت فرهنگی، دانشگاه جامع علمی کاربردی، مرکز فرهنگی هنری دریژنو ، چهارمحال و بختیاری، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری دانشمحور بر عملکرد نوآورانه چه بهطور مستقیم و چه غیرمستقیم بر سیستمهای مدیریت دانش مبتنی بر مدیریت فناوری اطلاعات بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مدیران شاغل در دانشگاههای استان چهارمحال و بختیاری به تعداد 440 نفر است که نمونهگیری به صورت طبقهای متناسب با حجم از بین این افراد صورت گرفت شکیل دادند که از طریق جدول مورگان تعداد 205 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه رهبری دانشمحور دوناتی و دی پابلو( 2015)، پرسشنامه عملکرد نوآورانه احمد و همکاران (2024) و پرسشنامه سیستمهای مدیریت دانش مبتنی بر مدیریت فناوری اطلاعات حمید و همکاران (2024) بودند که روایی پرسشنامه ها بر اساس، روایی محتوایی، صوری و سازه مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگر پایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 85/0، 80/0، 90/0 و 90/0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر مدل سازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری دانشمحور تأثیر مثبت، مستقیم و معناداری بر زیرساختهای مدیریت دانش و همچنین فرآیندهای مدیریت دانش دارد. همچنین، رهبری دانش محور تأثیر مستقیمی بر عملکرد نوآورانه دارد و همچنین سیستمهای مدیریت دانش مدیریت فناوری اطلاعات که از زیرساختهای مدیریت دانش و فرآیندهای مدیریت دانش تشکیل شدهاند، تأثیر مستقیم، مثبت و معناداری بر عملکرد نوآوری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری دانشمحور؛ عملکرد نوآورانه؛ مدیریت دانش مبتنی بر مدیریت فناوری اطلاعات | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 39 |