تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 383 |
تعداد مقالات | 3,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,760,774 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,950,052 |
نقش میانجی فرآیندها و زیرساختهای مدیریت دانش در رابطه بین رهبری کارآفرینانه دانشمحور و عملکرد نوآورانه دانشگاهی | ||
آموزش و مدیریت کارآفرینی | ||
دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 9، اسفند 1403، صفحه 63-90 اصل مقاله (1.96 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/eme.2025.11291.1121 | ||
نویسندگان | ||
عباس قائدامینی هارونی* ؛ مهسان همتی زاده | ||
گروه مدیریت، دانشگاه جامع علمی کاربردی، مرکز فرهنگی هنری دریژنو، چهارمحال و بختیاری، ایران. | ||
چکیده | ||
رهبری کارآفرینانه دانشمحور بهعنوان عاملی کلیدی در پیشبرد نوآوری، در حوزههای دانشگاهی اهمیت بسزایی دارد. این مطالعه به تحلیل نقش میانجی فرایندها و زیرساختهای مدیریت دانش در ارتباط بین رهبری کارآفرینانه دانشمحور و عملکرد نوآورانه دانشگاهی در میان مدیران دانشگاههای استان چهارمحال و بختیاری پرداخته است. پژوهش حاضر، کاربردی و از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 410 نفر از کارکنان دانشگاههای استان چهارمحال و بختیاری بودند که 205 نفر از آنها با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامههای استاندارد رهبری کارآفرینانه دانشمحور، عملکرد نوآورانه و مدیریت دانش بودند که روایی صوری و محتوایی آنها از طریق پنل خبرگان و همچنین روایی سازهای آنها بررسی و تأیید شد و پایایی آنها با ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی و تأیید گردید. دادهها با بهرهگیری از مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که رهبری کارآفرینانه دانشمحور بهطور مثبت و معناداری بر زیرساختها و فرایندهای مدیریت دانش اثر میگذارد و مستقیماً عملکرد نوآورانه دانشگاهی را تقویت میکند. افزون بر این، زیرساختها و فرایندهای مدیریت دانش نیز بهصورت مستقیم بر نوآوری تأثیر دارند. تحلیل میانجیگری نشان داد که این دو متغیر بهطور معناداری رابطه بین رهبری کارآفرینانه و نوآوری را میانجیگری میکنند. این نتایج بر اهمیت محوری مدیریت دانش در ایجاد پیوند رهبری کارآفرینانه با نوآوری دانشگاهی تأکید داشته و با تحقیقات پیشین همخوانی دارند. پیشنهاد میشود مدیران دانشگاهها با بهبود زیرساختهای فناوری و تقویت فرایندهای اشتراک دانش، نوآوری را ارتقاء داده و سایر پژوهشگران در مطالعات آتی متغیرهای تعدیلکننده را مورد بررسی قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتراک دانش؛ سبک رهبری کارآفرینانه؛ رقابتپذیری؛ فرهنگ دانشمحور؛ نوآوری سازمانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,811 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 194 |