تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 383 |
تعداد مقالات | 3,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,760,826 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,950,061 |
شناسایی و رتبه بندی ابعاد توانمندسازی کسب و کارهای دانش بنیان مبتنی بر رویکرد آمیخته- دیمتل | ||
آموزش و مدیریت کارآفرینی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/eme.2025.11576.1136 | ||
نویسندگان | ||
بهرام عزیزپور1؛ صادق فیض اللهی* 1؛ علیرضا شیرمحمدی2 | ||
1گروه مدیریت، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران. | ||
2گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
شرکتهای دانشبنیان به عنوان ابزاری مؤثر برای پیشرفت اقتصادی و اجتماعی محسوب میشوند که میتوانند در استفاده بهینه از شرایط زندگی، کار و تولید، بهبود سطح درآمد و ارتقای وضعیت اجتماعی جامعه نقش بسزایی ایفا کنند. با توجه به جایگاه مهم این بخش در اقتصاد ایران، از منظر نظری و همچنین قابلیتهای نهفته آن، شناسایی عوامل تأثیرگذار و روشهای فعالسازی این پتانسیلها از اهمیت ویژهای برخوردار شده است.این پژوهش بر اساس هدف، بنیادی و از نقطه نظر چگونگی جمع آوری اطلاعات، از نوع تحقیقات آمیخته(کیفی-کمی) میباشد. بخش کیفی تحقیق حاضر با استفاده از تحلیل تم انجام شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاهی و کارشناسان حوزه کسب و کارهای دانش بنیان استان ایلام میباشد که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و تا مرحله رسیدن به اشباع نظری، 15 نفر انتخاب شد. جامعه آماری بخش کمی شامل تمامی کارکنان کسب و کارهای دانش بنیان استان ایلام(315=N) می باشد، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران تعداد 173 نفر انتخاب شده است. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید که از روایی صوری برخوردار است. بر اساس یافته ها در این پژوهش تعداد 47 مقوله در قالب 4 طبقه (عوامل مدیریتی، اجتماعی-فرهنگی، شخصیتی و آموزشی ) شناسایی و ارایه شده است،که بیشترین تاثیر در توانمند سازی کسب و کارهای دانش بنیان در استان ایلام مربوط به عامل مدیریتی و کمترین تاثیر از میان 4 عامل شناسایی شده مربوط به عامل شخصیتی می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازی؛ دانشبنیان؛ رویکرد آمیخته؛ دیمتل | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 60 |