تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 408 |
تعداد مقالات | 3,249 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,064,890 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,126,093 |
روایتشناسی قصّه و افسانههای عامۀ مردم اصفهان براساس نظریۀ کنشی گریماس | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 52، تیر 1404، صفحه 89-113 اصل مقاله (845.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2024.10149.1904 | ||
نویسندگان | ||
اشرف جمالی قهدریجانی1؛ خورشید قنبری ننیز* 2؛ محمد حجت3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. | ||
2استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. | ||
3دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. | ||
چکیده | ||
یکی از زمینههای موفقیّت ساختارگرایی، روایتشناسی بوده است که به مطالعۀ ماهیّت، صورت و کارکردهای هر روایتی میپردازد. گریماس به عنوان یکی از روایتشناسان ساختارگرا، نظریهاش را به منظور دست یافتن به ساختار کلی روایت مطرح کرد و توانست بعد از بررسی معنایی ساخت جمله به دستور زبان روایت دست یابد؛ بنابراین الگوی کنشی وی در ساختار تمام روایتها کارایی دارد. این پژوهش سعی بر آن دارد، با استفاده از منابع کتابخانهای، بهصورت توصیفی- تحلیلی و روش تحلیل روایتی، به روایتشناسی قصّه و افسانههای عامۀ مردم اصفهان براساس الگوی کنشی گریماس بپردازد. نتایج این پژوهش نشاندهندۀ حضور کنشگر فاعل، مفعول یا بازدارنده در تمام روایتها، وجود کنشگر گیرنده، فرستنده و یاریدهنده در اغلب روایتها، یکسان بودن دو عامل فاعل و گیرنده در بیشتر افسانهها و بیانگر اهمیّت فاعل و مفعول بهمنزلۀ دو کنشگر اصلی و بنیادی روایتهاست؛ بنابراین این جستار علمی گویای آن است که قصّه و افسانههای عامۀ مردم اصفهان علاوهبر داشتن ساختار و انسجام روایتی، بهگونهای علمی و ارزشمند قابلیّت و کاربرد بررسی با نظریۀ کنشی گریماس را دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
روایت؛ روایتشناسی؛ قصه و افسانه؛ الگوی کنشی؛ گریماس | ||
مراجع | ||
آدام، ژان میشل؛ فرانسوا، رواز. (1383) تحلیل انواع داستان (رمان، درام، فیلمنامه). ترجمۀ آذین حسینزاده و کتایون شهپرراد. چاپ چهارم. تهران: قطره.
احمدی، بابک. (1400) ساختار و تأویل متن. چاپ بیست و دوم. تهران: مرکز.
اسکولز، رابرت. (1379) درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیّات. ترجمۀ فرزانه طاهری. تهران: آگاه.
انجوی شیرازی، ابوالقاسم. (1352) قصّههای ایرانی. تهران: امیرکبیر.
برتنس، یوهانس ویلم. (1387) مبانی نظریۀ ادبی. ترجمۀ محمّدرضا ابوالقاسمی. چاپ دوم. تهران: ماهی.
پرینس، جرالد. (1399) فرهنگ تفصیلی اصطلاحات روایتشناسی. ترجمۀ سید رحیم موسوینیا. اهواز: دانشگاه شهید چمران.
تاکههارا، شین؛ وکیلیان، احمد. (1396) افسانههای ایرانی به روایت دیروز و امروز. چاپ چهارم. تهران: ثالث.
تولان، مایکل جی. (1386) روایتشناسی درآمدی زبان شناختی – انتقادی. ترجمۀ فاطمه علوی و فاطمه نعمتی. تهران: سمت.
حبیبی آزاد، ناهید. (1400) لالاییها، ترانهها، افسانهها و بازیهای کودکان اصفهان. تهران: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری.
سادات اشکوری، کاظم. (1393) افسانههای دهستان برزرود. چاپ سوم. تهران: انتشارات هزار کرمان.
کادن، جِی. اِی. (1400) فرهنگ تشریحی اصطلاحات نقد و نظریههای ادبی. ترجمۀ کاوه نیکمنش و سعید سبزیان م. سنندج: دانشگاه کردستان.
میر، محمّد؛ شاهگلی، سمیه. (1402) «بررسی ساختار روایی رمان کولی کنار آتش براساس نظریۀ تزوتان تودوروف». پژوهشنامۀ ادبیّات داستانی، 12 (4)، 187- 209. Doi: 10.22126/rp.2022.2912.1104
نوربخش، حسین. (1379) اصفهانیهای شوخ و حاضرجواب. تهران: سنایی.
نبیلو، علیرضا. (1392) «بررسی ساختار روایی داستان کودکان بر مبنای نظریۀ گریماس». کاوشنامه، 14 (26)، 173-147. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,589 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 191 |