تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 393 |
تعداد مقالات | 3,094 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,831,495 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,984,001 |
روایتشناسی قصّه و افسانههای عامۀ مردم اصفهان براساس نظریۀ کنشی گریماس | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 25 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2024.10149.1904 | ||
نویسندگان | ||
اشرف جمالی1؛ خورشید قنبری ننیز* 2؛ محمد حجت3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی ، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمان، ایران | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحدکرمان، دانشگاه آزاد اسلامی کرمان، ایران. | ||
3گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمان، ایران. | ||
چکیده | ||
روایتشناسی قصّه و افسانههای عامۀ مردم اصفهان براساس نظریۀ کنشی گریماس چکیده یکی از زمینههای موفقیّت ساختارگرایی، روایتشناسی بوده است که به مطالعۀ ماهیّت، صورت و کارکردهای هر روایتی میپردازد. گریماس به عنوان یکی از روایتشناسان ساختارگرا، نظریهاش را به منظور دست یافتن به ساختار کلی روایت مطرح کرد و توانست بعد از بررسی معنایی ساخت جمله به دستور زبان روایت دست یابد؛ بنابراین الگوی کنشی وی در ساختار تمام روایتها کارایی دارد. این پژوهش سعی بر آن دارد، با استفاده از منابع کتابخانهای، بهصورت توصیفی- تحلیلی و روش تحلیل روایتی، به روایتشناسی قصّه و افسانههای عامۀ مردم اصفهان براساس الگوی کنشی گریماس بپردازد. نتایج این پژوهش نشاندهندۀ حضور کنشگر فاعل، مفعول یا بازدارنده در تمام روایتها، وجود کنشگر گیرنده، فرستنده و یاریدهنده در اغلب روایتها، یکسان بودن دو عامل فاعل و گیرنده در بیشتر افسانهها و بیانگر اهمیّت فاعل و مفعول بهمنزلۀ دو کنشگر اصلی و بنیادی روایتهاست؛ بنابراین این جستار علمی گویای آن است که قصّه و افسانههای عامۀ مردم اصفهان علاوهبر داشتن ساختار و انسجام روایتی، بهگونهای علمی و ارزشمند قابلیّت و کاربرد بررسی با نظریۀ کنشی گریماس را دارد. واژههای کلیدی: روایت، روایتشناسی، قصه و افسانه، الگوی کنشی، گریماس. | ||
کلیدواژهها | ||
روایت؛ روایتشناسی؛ قصّه و افسانه؛ الگوی کنشی؛ گریماس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 206 |