تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 383 |
تعداد مقالات | 3,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,760,817 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,950,058 |
مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجانی و تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای در تابآوری، انعطافپذیری شناختی و نشخوار فکری زنان سالمند دارای اختلال افسردگی اساسی | ||
روانشناسی پیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jap.2025.11478.1821 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا نوروزی همایون1؛ علی نصیری* 2؛ اسماعیل صدری دمیرچی1؛ محمد نریمانی2 | ||
1گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجانی و تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای بر تابآوری، انعطافپذیری شناختی و نشخوار فکری در زنان سالمند دارای اختلال افسردگی اساسی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام زنان سالمندی بودند که علاوه بر اقامت در مراکز نگهداری همکار در امر پژوهش، تشخیص اختلال افسردگی اساسی دریافت کرده بودند. ۴۵ نفر از افراد دارای شرایط بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب، و به طور تصادفی در سه گروه طرح مداخله آموزش تنظیم شناختی هیجانی، طرح مداخله مبتنی بر تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای و گروه کنترل با روش تصادفی ساده گمارش شدند. اجرای مداخله برای هریک از گروههای آزمایش ۸ جلسه و بصورت انفرادی بود. برای جمع آوری دادهها از مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون، پرسشنامه انعطافپذیری شناختی و مقیاس پاسخهای نشخواری استفاده شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره(مانکوا) و همچنین آزمون تعقیبی توکی در سطح معنی داری ۰۵/۰ توسط نرم افزار آماری SPSS-27 مورد تحلیل قرار گرفتند. از دو گروه مداخله آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل، با کنترل اثرات پیشآزمون در سطح معنی داری ۰۵/۰، صرفا مداخله مبتنی بر آموزش تنظیم شناختی هیجانی بر روی متغیرهای وابسته تأثیر معنی داری داشت؛ و نتایج آزمون تعقیبی توکی حاکی از عدم اثربخشی معنیدار تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر روی هر سه متغیر وابسته در نمونه پژوهشی بود. نتایج نشان داد که آموزش تنظیم شناختی هیجانی بهعنوان مداخلهای مؤثر در بهبود تابآوری، انعطافپذیری شناختی و کاهش نشخوار فکری در سالمندان مبتلا به افسردگی بوده است؛ درحالیکه تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای تأثیر معناداری نداشت. این یافتهها بر نقش کلیدی مداخلات شناختی در ارتقای سلامت روان سالمندان تأکید دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تنظیم شناختی هیجانی؛ تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای؛ تاب آوری؛ انعطافپذیری شناختی و نشخوار فکری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 99 |