تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 383 |
تعداد مقالات | 3,039 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,762,368 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,950,766 |
آموزش ابتدایی و ویژگیهای کارآفرینانه دانشآموزان: تلفیق تکنیکهای تحلیل محتوا و آنتروپی شانون | ||
آموزش و مدیریت کارآفرینی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/eme.2025.11495.1131 | ||
نویسندگان | ||
زینب شیری1؛ نعمتاله شیری* 2 | ||
1کارشناس آموزش ابتدایی، اداره آموزش و پرورش شهرستان درهشهر، درهشهر، ایران. | ||
2گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف اصلی واکاوی میزان توجه کتب پایه پنجم مقطع آموزش ابتدایی کشور به ویژگیهای کارآفرینانه دانشآموزان طراحی و انجام شده است. پژوهش حاضر از لحاظ پاردایم، آمیخته و با توجه به هدف کاربردی و در گردآوری و تحلیل دادهها توصیفی- پیمایشی است. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای عرفی و در بخش کمی از تکنیک آنتروپی شانون استفاده شد. برای اینمنظور، ابتدا در جهت شناسایی مؤلفههای کارآفرینی در کتب پایه پنجم مقطع ابتدایی کشور با استفاده از تحلیل محتوا عرفی اقدام شد. در ادامه، تکنیک آنتروپی شانون برای اولویتبندی میزان توجه به مؤلفههای کارآفرینی در کتب پایۀ پنجم مقطع ابتدایی در مدارس کشور بهکار گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اکسل بهره برده شد. نتایج پژوهش نشان داد که در کتب پایه پنجم مقطع ابتدایی کشور به مؤلفههای خلاقیت و نوآوری، انگیزۀ پیشرفت، ریسکپذیری، مسئولیتپذیری، تحمل ابهام، استقلالطلبی و مرکز کنترل درونی از کارآفرینی توجه شده است. یافتههای پژوهش نیز حاکی از وجود تفاوت در میزان توجه به مؤلفههای کارآفرینی در کتابهای مختلف پایه پنجم مدارس مقطع آموزش ابتدایی کشور بود؛ بهگونهای که نتایج بهصورت کلی نشان داد که بیشترین میزان توجه به کارآفرینی در کتابهای ریاضی و علوم و کمترین میزان توجه به کارآفرینی در کتابهای قرآن و نگارش پایۀ پنجم مقطع ابتدایی کشور بوده است. افزون براین، براساس نتایج پژوهش مشخص شد که بهترتیب میزان توجه به مؤلفههای خلاقیت و نوآوری، استقلالطلبی و تحمل ابهام در کتب پایه پنجم مقطع ابتدایی کشور بیشتر از سایر مؤلفههای کارآفرینی بود؛ این درحالی است که در کتب پایه پنجم مقطع ابتدایی کشور میزان توجه به مؤلفههای انگیزۀ پیشرفت، مرکز کنترل درونی و ریسکپذیری بهترتیب کمتر از سایر مؤلفههای کارآفرینی است. نظر به اینکه از یکسو، آمادهسازی دانشآموختگان برای ورود به بازار کار بایستی در حین تحصیل انجام شود و از سوی دیگر، آموزش و ترویج کارآفرینی در بین دانشآموزان از اهمیت و ضرورت بالایی برخوردار است، با توجه به نتایج پژوهش، رهیافت «نظام آموزش و پرورش پایه کارآفرینانه» پیشنهاد گردید. در این رهیافت، بایستی مطالب و محتوای برنامههای درسی و غیردرسی مدارس با جهتگیری کارآفرینانه بازنگری و اصلاح شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش کارآفرینی؛ آموزش ابتدایی؛ صفات کارآفرینانه؛ نظام آموزشی کارآفرینانه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 71 |