تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 383 |
تعداد مقالات | 3,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,760,822 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,950,059 |
الگوی توانمندسازی مدیران مدارس کارآفرین با رویکرد هوش مصنوعی | ||
آموزش و مدیریت کارآفرینی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/eme.2025.11908.1157 | ||
نویسندگان | ||
زینب صادقی1؛ فرهاد شفیع پور مطلق* 2 | ||
1گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2گروه مدیریت آموزشی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران. | ||
چکیده | ||
مدیران مدارس کارآفرینی باید با استفاده از فناوری هوش مصنوعی تلاش نمایند که سطح کیفیت آموزش مهارتها را به دانش آموزان ارتقاء بخشند.از اینرو هدف این پژوهش، ارائه الگوی توانمندسازی مدیران مدارس کارآفرین با رویکرد هوش مصنوعی بوده است. روش تحقیق از حیث هدف کابردی و از لحاظ روش کیفی-نظریه داده بنیاد صورت پذیرفته است. میدان پژوهش شامل کلیه مدیران مدارس کارآفرین سطح کشور و شیوه نمونه گیری بصورت هدفمند تا حد اشباع داده به تعداد 21 نفر ادامه یافت. ابزار تحقیق مصاحبه عمیق و تحلیل داده ها به شیوه دسته بندی کُدهای باز، کُد محوری و کُد انتخابی انجام گرفت. بطور کلی یافته ها نشان داد، شرایط علّی شامل 6 کُد محوری (بهینه سازی تصمیم گیری ها، بهینه سازی تحلیل رفتار یادگیری دانش آموزان، بهینه سازی برنامه ریزی استراتژیک، ایجاد محیط آموزشی پویا، بهره گیری از برنامه های آموزشی متناسب ،یادگیری مهارتهای آینده) ؛ شرایط راهبردی شامل 5 کُد محوری (دردسترس پذیری ابزارهای هوش مصنوعی، توان افزایی استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی ، ایجاد فرهنگ همکاری های نوآورانه ،آشنایی با مهارت برنامه ریزی با هوش مصنوعی ، آشنایی با شیوه های نوین بازخورد دهی) ، شرایط زمینه ای شامل 3 کُد محوری (آشنایی با زمینه رهبری شبکه ای، آشنایی با زمینه آموزشی، آشنایی با زمینه نوآوری)، شرایط مداخله ای شامل 5 کُد محوری (عدم تسلط بر ابزارهای هوش مصنوعی، نبود داده های سازمانی لازم،ضعیف بودن زیرساخت های لازم، مقاومت در مقابل تغییرات فناورانه، عدم امکانات کافی) و شرایط پیامدی شامل 4 کُد محوری (بهره وری آموزش کارآفرین، برند شدن مدرسه کارآفرین، متعالی شدن مدرسه کارآفرین، بهره وری آموزش کارآفرین) بر پدیده توانمندسازی مدیران مدارس کارآفرین با رویکرد هوش مصنوعی تاثیر می گذارد. الگوی نهایی حاصل از این پژوهش نشان میدهد که توانمندسازی مدیران مدارس کارآفرین با بهرهگیری از ظرفیتهای هوش مصنوعی، مستلزم توجه به عوامل علّی، راهبردی، زمینهای، مداخلهای و پیامدی است. این عوامل نقشی اساسی در ارتقاء کیفیت آموزش مهارتهای کارآفرینی، بهینهسازی فرایندهای مدیریتی، و ایجاد مدارس پویا و نوآور ایفا میکنند. بر این اساس، بهرهگیری هدفمند از هوش مصنوعی میتواند به عنوان اهرمی تحولآفرین در توانمندسازی رهبری آموزشی و پیشبرد آموزش کارآفرینی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازی مدیران؛ مدارس کارآفرین؛ هوش مصنوعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 156 |