تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 383 |
تعداد مقالات | 3,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,760,828 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,950,061 |
ناهمترازی تشبیهات مردانه و زنانه در داستانهای معاصر فارسی و عربی (با تأکید بر آثار مستور، پیرزاد، الراهب و بیطار ) | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2025.10495.2605 | ||
نویسندگان | ||
مریم جلالی* 1؛ قدرت اله طاهری2؛ وئام العلی3 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی | ||
3دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
از آغاز شکل گیری فمنیسم، به ویژه در شاخه زبانشناسی آن بر ماهیت ذاتی«زبان» و نسبت آن با جهان و گفتمان «مردسالارانه» تأکید میشود و یکی از راههای برون رفت از معضل در حاشیه بودن زنان را، فاصله گرفتن از زبان مردانه و پایهریزی سبک و زبان زنانه میدانند. منتقدان فمنیست، ایدۀ تفاوت زبان زنانه از زبان مردانه را مطرح کردهاند. در این نوشتار، صحّت و سقم این ادّعا، با هدف سنجش تشبیهات نویسندگان زن و مرد در دو زبان فارسی و عربی(در داستانها) با توجّه به عامل «جنسیّت» بررسی شده است. به این منظور، از چهار نویسنده مشهور مرد و زن ایرانی و سوری آثاری انتخاب شده و تشبیهات آن به روش توصیفی تحلیلی از منظر همگرایی و واگرایی در تناسب با جنسیت نویسنده بررسی شده است. یافتهها نشان میدهد تشبیهات جنسیت زده در آثار مستور، پیرزاد و بیطار پرکاربرد است؛ به علاوه، تشبیهات همگرا با جنسیت نویسنده، درآثار مستور و پیرزاد دیده میشود. در مقابل، الراهب و بیطار در کاربرد تشبیهاتی که از زبان شخصیت مرد در داستان بیان میشود، کنشی واگرایانه داشته و از جنسیت خود فاصله گرفت هاند. در مجموع در صورتی که نام پیرزاد و مستور از کتابشان حذف شود، مخاطب میتواند با تمرکز بر ساخت و کاربرد تشبیهات، جنسیت نویسندگان را حدس بزند. | ||
کلیدواژهها | ||
فمنیسم؛ داستان؛ فارسی و عربی؛ جنسیت؛ تشبیهات | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 29 |