تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 383 |
تعداد مقالات | 3,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,760,815 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,950,058 |
بررسی جایگاه زن بانگاهی به نظریه قدرت میشل فکو در رمان این خیابان سرعت گیر ندارد. | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2025.11341.2027 | ||
نویسندگان | ||
زهرا احمدی1؛ عبدالرضا نادریفر* 2؛ امیر عباس عزیزی فر3؛ سارا حسنی4 | ||
1دانشجوی دکتری ادبیات فارسی دانشکده ادبیات دانشگاه رازی | ||
2گروه زبان وادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
3دانشگاه رازی | ||
4حق التدریس دانشگاه رازی | ||
چکیده | ||
مطالعات نقد ادبی یکی از قلمروهای نوین ادبیات است که در آن پژوهشگر، با نگاهی به نظریۀ ادبی، دیدگاههای حاکم بر جامعه را در آثار یک نویسنده یا یک دوره یا مکتب بررسی میکند. در این نوشتار سعی بر آن است تا رویکرد میشل فوکو جامعهشناس فرانسوی، دربارۀ مفهوم قدرت و چگونگی شکلگیری و عملکرد آن در جامعۀ ایران و به طور مشخص در شهرکرمانشاه با توجه به رمان «این خیابان سرعتگیر ندارد» اثر مریم جهانی واکاوی شود. مسئلۀ پژوهش این است که چگونه این رمان با به کارگیری صداهای مختلف در مقابل گفتمان مردسالارانۀ غالب، صداهای خاموش و ناشنیدۀ زن را به گوش مخاطب میرساند؟ همچنین نویسنده چگونه توانسته است با پرهیز از زنانهنویسیهای مرسوم شخصیت جدیدی از زن را در ادبیات داستانی ایران خلق کند که برخلاف خواست گفتمان غالب جامعۀ خویش هویتی مستقل برای خود یافته و از انفعال و قدرت ناحق در جامعه رهایی جسته است؟ جهانی با خلق شخصیت مستقل داستانش توانسته او را در مقابل قدرتهایی که در خانواده و جامعه نظیر برانگیختن، اغوا کردن، تسهیل یا دشوارکردن، ایجاد محدودیت، منع و نهی کردن کامل بر او، تحمیل شدهاست به مقاومت از نوع مقابله با سنتها و فرهنگ، رویارویی با خانواده و مردان وادارد تا به ابتداییترین حق و حقوق خود دست پیدا کند و در مقابل سنتهای جامعه و خشونتهای رایج در آن بایستد، هرچند زنان منفعل و منزوی را نیز به تصویر کشیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
قدرت؛ میشل فوکو؛ مریم جهانی؛ جایگاه زن؛ این خیابان سرعتگیر ندارد | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 22 |