تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 383 |
تعداد مقالات | 3,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,760,784 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,950,052 |
بررسی گسست سوژه در رمان «کیف ترضع من الذئبة دون أن تعضّک» بر اساس دیدگاه ژاک لاکان | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2025.11215.2010 | ||
نویسنده | ||
عبدالباسط عرب یوسف آبادی* | ||
استادیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل، زابل، ایران. | ||
چکیده | ||
روانکاوی روشی علمی برای تحلیل سوژه است. ژاک لاکان (1901-1981) معتقد است گذار سوژه از ساحت خیالی به ساحت نمادین، با فقدانی همراه است که گسست سوژه را سبب میشود. این گسست، سوژه را به تلاشی ناکام برای پر کردن خلأ روانی و گرایش به میلهای ناپرشدنی سوق میدهد. امدیو، شخصیت اصلی رمان «کیف ترضع من الذئبة دون أن تعضّک»، سوژهای شکافخورده میان خودآگاه و ناخودآگاه و ساحتهای خیالی و نمادین است. این پژوهش گسست سوژه در امدیو را بررسی میکند. این پژوهش به بررسی گسست سوژه در امدیو میپردازد و نشان میدهد که زبان نقش محوری در شکلگیری روان او ایفا میکند. یافتهها حاکی از آن است که ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه امدیو و ادراک او از خویشتن بهطور عمیقی تحت تأثیر ساختارهای زبانی قرار دارد. پس از مهاجرت به ایتالیا، امدیو با پذیرش اجباری زبان، به ساحت نمادین وارد میشود و بهعنوان سوژهای شکافخورده بازنمایی میگردد. این ورود، که با انتخاب زبان و تن دادن به نظم نمادین همراه است، گسست روانی او را تشدید میکند و میلهای ناپرشدنی وی را در مواجهه با خلأ وجودیاش برجسته میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
عماره لخوص، «؛ کیف ترضع من الذئبة دون أن تعضّک»؛ ، امدیو، گسست سوژه، ژاک لاکان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 |