تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 408 |
تعداد مقالات | 3,249 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,065,806 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,126,799 |
خوانش شالوده شکنانه و برداشت ایدئولوژیهای جدید «بررسی وتحلیل دو قصیده از محمد الماغوط وأحمد شاملو» | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 3، دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 57، فروردین 1404، صفحه 43-62 اصل مقاله (586.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2024.9713.2541 | ||
نویسندگان | ||
زهره قربانی مادوانی* 1؛ امیر مسگر2 | ||
1دانشیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ژاک دریدا تحت تأثیر رویکرد عدم قطعیتی که در قرن بیستم پدید آمده بود دست به ارائه رویکرد شالودهشکنانه در غرب زد. بعد از آنکه نقد نو توانست سیطرة مناسبات خارجی برمتن را از بین ببرد و خود متن و شکل و ساختار آن را به عنوان مباحث اصلی نقد مطرح کند، توجّه همه ناقدان معطوف متن گشت وکمتر کسی به خود خواننده ومخاطب متن اهمیت میداد. ولی دریدا با مطرح نمودن نظریه خود برای خواننده نقش اساسی در نظر گرفت و بدین شکل شاهد نقد خواننده محور گشتیم. در کنار این موضوع نفی حضور معنا در متن نیز منجر به برداشتهای متفاوت از متن میشود. از این رو در این جستار با از بین بردن شالوده دو قصیدة «مسافر عربی فی محطات السماء» از« محمد الماغوط» وقصیده « لعنت» از« احمد شاملو» به روش توصیفی- تحلیلی متوجه شدیم که علاوه بر ایدئولوژیهای مدنظر این دو شاعر میتوان ایدئولوژیهای مختلفی را برداشت کرد. برای نمونه هردو شاعر در قصیدههای خودشان به دنبال آن بودند که عدم تغییر وتحول در جامعه را مورد نقد قرار بدهند و مخاطبان خود را به ایجاد تغییر تشویق نمایند، ولی با رویکرد شالودهشکن توانستیم ساختار اصلی این دوقصیده را بر هم بزینم و ایدئولوژی اصلی را از بین ببریم و ایدئولوژیهای دیگری را جایگزین آن کنیم. | ||
کلیدواژهها | ||
شالودهشکنی؛ دریدا؛ ایدئولوژی؛ محمد الماغوط؛ احمد شاملو | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک ( 1392). ساختار وتأویل متن، تهران: نشر مرکز.
اسدی، امجد فاضل وطیبه دیبا (1391). «خوانش شعرهای مولوی و امیلی دیکنسون از دیدگاه شالودهشکنی ژاک دریدا». فصلنامه تخصصی زبان وادبیات فارسی. شماره11. 37-60.
امامی، علیرضا و محمّد صاحبی (1395). «خوانش شالوده شکن قصیدهای از خاقانی». پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت. سنه5 ، شماره 2. 91-103. https://doi.org/10.22059/jlcr.2016.61398
امامی، نصرالله (1382). ساخت شکنی در فرایند تحلیل ادبی. تهران: نشر رسش.
بینظیر، نگین ( 1393). «شالودهشکنی و عرفان: امکان یا امتناع (با تکیه براندیشه ی دریدا ومولانا)». مجلّه ادب پژوهی. شماره 29. 43-72.
پور نامداریان، تقی (1392). در سایة آفتاب شعر فارسی و ساخت شکنی در شعر مولوی. تهران: انتشارات سخن.
خاتمی، محمود (1386). «دریدا وساختارشکنی». فصلنامه فلسفی، عرفانی وادبی. سال دوم. شماره45. 212-223.
خرمی، مهدی و نودهی، مهدی (1393). «محمد الماغوط و أحمد شاملو فی جدلیة العاطفة و الفکرة». بحوث فی الأدب المقارن. سال 4، شماره 16. 45-62.
دهقانیان، جواد و نجمه درّی (1390). «بازخوانی «ذکرخروج تارابی» براساس رویکرد شالودهشکنی». فصلنامه پژوهشهای ادبی. شماره 33. 57-76.
رحمانی، عاطفه ومهین حاجیزاده وعبدالأحدغیبی(1403).«تحلیل اشعار عزالدین میهوبی واحمدشاملو برپایه نظریه سطوح معنایی کارکردی پییر گیرو». کاوش نامه ادبیات تطبیقی. دورة چهاردهم. شمارة 1. 43-67. 10.22126/jccl.2023.9314.2513
شاملو، احمد (1372). هوای تازه. تهران: نشرنگاه.
شمیسا، سیروس (1394). نقد ادبی. ط3 . تهران : نشر میترا.
عبداللهیان، حمید و فرنوش فرهمند (1391). «نقد شالوده شکنانة دو داستان از بیژن نجدی(روز اسبریزی و شب سهرابکشان)». فصلنامه زبان وادبیات فارسی. سال20. شماره 72. 54-71 .
عرفانیان، لاله؛ مهدی نوروز؛ بتول فخر الاإسلام؛ فرزاد عبّاسی (1400). تحلیل گفتمان شعر اعتراض در شعر احمد شاملو و سیاوش کسرایی (بر پایة تحلیل گفتمان لاکلائو وموفه)، جستار نامه ادبیّات تطبیقی، سال پنجم، شماره شانزدهم، صص 1-35. Dor: 20.1001.1.26454882.1400.5.16.8.8
علی اکبرزاده زهتاب، مرجان (1398). «تحلیل جامعهشناختی شعر «شاملو» و «ابوماضی» بر پایة نظریة «زالامانسکی». پژوهش زبان و ادبیات فارسی. سال 55. دوره 17. 95-126.
قادری، فاطمه و زنی، مهری (1388). «زمینه اجتماعی اشعار شاملو و ماغوط» ادبیات تطبیقی. دوره 1. شماره 1. صص 109-131.
الماغوط، محمّد (1998). أعمال محمّد الماغوط. بیروت: دارالثقافة للنشر.
نجفی، عباس، بلاوی، رسول و سید ناصر جابری اردکانی (1401). «تحلیل فرایند نظام گفتمانی طرحوارههای تنشی ـ عاطفی در شعر ادونیس و شاملو با رویکرد نشانه معناشناسی (مطالعۀ موردی شعر «مرثیه الحلّاج» و «مرگ ناصری»)». جستارهای زبانی. دوره 13. شماره 6. 65- 97. http://dx.doi.org/10.52547/LRR.13.6.. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 105 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 75 |