تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 383 |
تعداد مقالات | 3,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,760,786 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,950,053 |
بررسی تطبیقی مؤلفههای گوتیک در مجموعه داستانهای حکایة الغرفة 207 و سرطان جن | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 2، دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 57، فروردین 1404، صفحه 25-41 اصل مقاله (580.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2024.10461.2602 | ||
نویسندگان | ||
عبدالباسط عرب یوسف آبادی* 1؛ فائزه عرب یوسف آبادی2 | ||
1استادیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل، زابل، ایران. | ||
2دانشیار ، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل، زابل، ایران | ||
چکیده | ||
رویکرد سبک گوتیک در هنر و ادبیات ، پرداختن به موضوعاتی؛ مانند وحشت، هراس و دلهره است. این سبک در داستاننویسی با استفاده از شخصیتهای عجیب و غریب و با تلفیق عناصر رازآلود با خشونت و به نمایش گذاشتن تصاویر جنایت و محیطهای متروکه و خالی از سکنه جایگاه قابلتوجهی پیدا کرده است. احمد خالد توفیق (1962-2018م) و رامبد خانلری (1362ش) دو رماننویس معاصر عربی و ایرانی هستند که آثاری داستانی در حوزه گوتیک به رشته تحریر درآوردند. مجموعه داستانی حکایة الغرفة 207 (2008م) از احمد خالد توفیق شباهتهای قابل توجهی در محتوا و ساختار با مجموعة داستانی سرطان جن (1397ش) خانلری دارد. هدف این پژوهش بررسی تطبیقی مؤلفههای گوتیک در مجموعه داستانهای حکایة الغرفة 207 و سرطان جن است. نتایج حاکی از آن است که اصلیترین مؤلفه های مشترک گوتیک در مجموعه داستانهای حکایة الغرفة 207 و سرطان جن به ترتیب اهمیت عبارت است از: شخصیتپردازی، فضای رمزآلود، رخدادهای غیرقابل باور، تسخیر و خشونت. کمیت استفاده از این مولفهها در هر دو اثر نشان از توجه مشابه هر دو نویسنده به این مولفه ها دارد با این تفاوت که در داستانهای حکایة الغرفة 207در بخش شخصیت پردازی و فضاسازی تعمق بیشتری در وحشت ذهن داشته و در مجموعه داستان سرطان جن مولفه خشونت بیشتر از تسخیر نمود داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
گوتیک؛ فضای رمزآلود؛ خشونت؛ تسخیر؛ حکایة الغرفة207؛ سرطان جن | ||
مراجع | ||
اسلینو، راجر (1373). ادگار آلن پو. ترجمه: خشایار دیهیمی. تهران: کهکشان.
باتینگ، فرد (1389). گوتیک. ترجمه: علیرضا پلاسید. چاپ اول. تهران: افراز.
باقری، کلثوم و زارع، ناصر (1403). «تیپشناسی شخصیتهای دو رمان یوتوپیا (خالد التوفیق) و دختر رعیت (محمود اعتمادزاده) براساس الگوی انیاگرام». دانشگاه رازی: کاوشنامة ادبیات تطبیقی. دورة14. شمارة53. 19-41. doi: 10.22126/jccl.2022.7687.2376
براکونز، خوزه (۱۳۸۹). راهنمای هنر گوتیک. ترجمه: سیما ذوالفقاری. تهران: ساقی.
بیر، گیلیان (1395ش). رمانس. ترجمه سودابه دقیقی. چاپ پنجم. تهران: مرکز.
بینیاز، فتحالله (1383). ادبیات: قصری در تار و پود تنهایی. چ1. تهران: قصیدهسرا.
توفیق، أحمد خالد (2007). حکایة الغرفة 207. ط1. القاهرة: دار لیلى.
خانلری، رامبد (1397). سرطان جن. چاپ پنجم. تهران: آگاه.
صالح، أمانی (3/9/2022م). «الروایة القوطیة: روایة الرعب والغموض فی العصور الوسطى». موقع المشربیة: https://mashrabya.com/
العتیبی، تغرید (2/11/2021م). «مقدمة فی فلسفة الرعب: الجلیل القوطی». موقع جمعیة الفلسفة. https://saudiphilosophy.com/
لحمیدانی، حمید (2006). النص السردی من منظور النقد الأدبی. ط3. بیروت: دار البیضاء.
میرصادقی، جمال؛ میرصادقی، میمنت (1377). واژهنامة هنر داستان نویسی. چاپ اول. نهران: کتاب مهناز.
میریام، آلوت (1380). رمان به روایت رماننویسان. ترجمه» علی محمد حقشناس. چاپ دوم. تهران: مرکز.
نصر اصفهانی، محمدرضا؛ جعفری، طیبه (1389). «گاو؛ مسخ: مقایسه شیوه پردازش شخصیت در گاو ساعدی و مسخ کافکا». دانشگاه تبریز: زبان و ادب فارسی. دوره53. شماره 215. 133-157. doi: 20.1001.1.22517979.1389.53.215.7.0
وهابی، سعیده و همکاران (1402). «بررسی درونمایههای گوتیک ادبی در دو رمان صانع الظلام و نگهبان». دانشگاه شهید باهنر: ادبیات تطبیقی. دورة15. شمارة28. 407-439. doi: 10.22103/jcl.2023.17654.3284
یاسین، کامل؛ نصیف، عبد (2018). «تجلیات أدب الرعب فی روایة فرانکشتاین فی بغداد أحمد سعداوی». جامعة واسط: مجلة لارک للفلسفة و اللسانیات و العلوم الاجتماعیة. السنة2. العدد31. 64-79. doi: 10.31185/lark.Vol4.Iss31.208. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 42 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13 |