تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 383 |
تعداد مقالات | 3,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,760,781 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,950,052 |
بررسی تطبیقی رمان های محمد سناجله و لیلا صادقی از منظر ادبیات دیجیتال | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2025.11460.2664 | ||
نویسندگان | ||
رمضان رضائی* 1؛ علیرضا جلالی2 | ||
1عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
2دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عربی دانشگاه اراک | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین ژانرهای ادبی جدید «رمان رئالیستی دیجیتال» است که از دادههای دیجیتالی، اطلاعاتی و تکنیکهای فنآوری برای ساختن کالبد روایی و محتوایی بهره گرفته است. این گونه ی ادبی جدید در پرتو واقعیت دیجیتال مجازی و مسائل انسان معاصر به دگرگونی هایی می پردازد که فرد را برای عبور از دنیای واقعی به دنیای مجازی همراهی می کند. محمد سناجلة در ادبیات عربی و لیلا صادقی در ادبیات پارسی به این گونه ی جدید روایی نظر داشته و آثاری را در این زمینه خلق کرده اند. هدف از انجام این پژوهش واکاوی انگیزه های نویسندگان یاد شده در پرداختن به این گونه ی جدید ادبی و یافتن نقاط اشتراک و تفاوت آثار آنهاست. مهم ترین نتایج این جستار که با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر رویکرد تطبیقی به مقایسه رمان های«شات» و«صقیع» سناجله و «اگه اون لیلاست پس من کی ام؟» و «وقتم کن تا بگذرم» صادقی می پردازد، حاکی از آن است که رمان های یاد شده از نظر ظاهر (جلد، عنوان و لینک های ارتباطی) و محتوا (استفاده از امکانات سمعی و بصری) و نیز انتقال انسان از دنیای واقعی به دنیای مجازی به یکدیگر شباهت دارند؛ اما در نحوه ی به کارگیری این عناصر با یکدیگر تفاوت دارد. به عنوان مثال سناجله از سه نوع تصویر یعنی تصویر متحرک همراه با صدا، تصویر ثابت همراه با صدا و تصویر ثابت بدون صدا بهره گرفته است، حال آنکه لیلا صادقی تنها از نوع سوم یعنی تصویر ثابت و بدون صدا بهره گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
رمان دیجیتال؛ محمدسناجله؛ لیلاصادقی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 52 |