تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 383 |
تعداد مقالات | 3,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,760,823 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,950,061 |
ارزشیابی برنامههای آموزش فنی و حرفهای در توسعه مهارتهای کارآفرینی، کاربرد الگوی سیپ (مورد مطالعه: مرکز فنی و حرفهای زیبادشت کرج) | ||
آموزش و مدیریت کارآفرینی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/eme.2025.12181.1174 | ||
نویسندگان | ||
زهرا معارفوند* ؛ مهدیه منصوری | ||
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: آموزشهای فنی و حرفهای میتوانند با ارتقاء توانمندی افراد و ایجاد شایستگیهای لازم در جهت توسعه صلاحیتهای کارآفرینی از اهمیت فراوانی برخوردار باشند. ادغام آموزشهای فنی و حرفهای با مهارتهای کارآفرینی باعث میشود که دانش آموختگان این برنامهها از خلاقیت، نوآوری، و بالندگی شغلی بهتری بهرهمند شوند. پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی برنامههای آموزش فنی و حرفهای در توسعه مهارتهای کارآفرینی بر اساس مدل CIPP صورت گرفته است. روش شناسی: پژوهش از منظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه پژوهش شامل مربیان، مهارتآموزان و دانشآموختگان مرکز فنی و حرفهای زیبادشت کرج بودند که با استفاده از روش سرشماری از 7 مربی و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس از 166 مهارتآموز و دانشآموخته نمونهگیری انجام شد. علت استفاده از روش در دسترس این بود که هنگام نمونهگیری سعی بر آن بود از دانشآموختگان و مهارتآموزانی نظرسنجی شود که در دورههای مشابه شرکت کرده بودند و تحت نظر مربیان یکسان آموزش دریافت کرده باشند. ابزار شامل سه پرسشنامهی ارزیابی دورههای آموزش فنی و حرفهای از دیدگاه مهارتآموزان؛ مربیان؛ و ارزیابی برونداد دورههای آموزش فنی و حرفهای و توسعه مهارتهای کارآفرینی از دیدگاه دانشآموختگان بود که روایی محتوایی آنها توسط متخصصان تأیید شد و پایایی آنها نیز با آلفای کرونباخ (بیش از 7/0 برای هر سه پرسشنامه) مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف، دوجملهای و رگرسیون خطی استفاده شد. یافتهها: مطابق با نتایج مؤلفههای عوامل محیطی در حوزه زمینه؛ امکانات و تجهیزات از حوزه درونداد؛ پشتیبانی و برقراری ارتباطات در حوزه فرایند در وضعیت مطلوبی قرار ندارند. مؤلفههای دانش و نگرش کارآفرینی در حوزه برونداد در سطح مطلوبی هستند. از میان مهارتهای کارآفرینی، مهارت راهاندازی کسب و کار و ارتباطات در سطح مطلوب قرار گرفتهاند، اما سایر مهارتها در سطح مطلوبی قرار ندارند. زمینه، درونداد و فرایند آموزش فنی و حرفهای مرکز زیبادشت بر مهارتهای کارآفرینی فراگیران مؤثر نیست، اما برونداد آن بر توسعه مهارتهای کارآفرینی فراگیران مرکز مؤثر میباشد. نتیجهگیری/دستاوردها: نتایج پژوهش نشان میدهد که، مراکز فنی و حرفهای میتوانند به شکل مؤثری در توسعه مهارتهای کارآفرینی فراگیران نقشآفرینی کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی؛ آموزش فنی و حرفهای؛ الگوی سیپ؛ مهارتهای کارآفرینی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 |