تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 383 |
تعداد مقالات | 3,039 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,762,461 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,950,803 |
بررسی شیوه های تعالی بخشی شعر در تضمین های حافظ از دیگران بر اسا س دیدگاه تی. اس. الیوت نسبت به تقلید | ||
پژوهشنامه متون ادبی دورۀ عراقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/ltip.2024.10769.1267 | ||
نویسنده | ||
حسین پورقاسمیان* | ||
مرکز اموزش زبان انگلیسی. دانشگاه صنعتی قم. قم. ایران | ||
چکیده | ||
درمقاله حاضر، با دستمایه قراردادن تعریف تی. اس. الیوت (۱۹۲۰) از شعرای بزرگ، سیری اجمالی در دیوان حافظ داشته و برخی به عاریت گرفتن های او از شاعران و سخنوران هم عصر و گذشته اش را بررسی کرده ایم. این مطالعه در پی پاسخ به این پرسش است که با توجه به نحوه استقبال حافظ از دیگر شعرا، جایگاه او در تقسیم بندی شعرا از نظر الیوت به چه صورت است و از چه تکنیک هایی برای تعالی اشعارش استفاده می کند. حافظ با آثار بزرگان شعر فارسی آشنا بوده و توانسته مواردی از آنها را برای بیان حالات و مضامین شعری خود به بهترین نحو وام بگیرد. ولی در هیچ یک از تضمین هایش، همچنان که از برداشت برخی ابیات عاریتی حافظ از سنایی، انوری، خاقانی، ظهیر فاریابی، نظامی، عطار، کمال الدین اسماعیل اصفهانی و عراقی وتطبیق آنها با ابیات حافظ بر می آید، رنگ و بوی تقلید دیده نمی شود. بلکه در تایید گفته تی. اس. الیوت، وی توانسته از گفته های دیگران فراتر رفته، آنها را متعالی سازد.او با مزج کردن و درآمیختن، وارد کردن معانی متعدد در کنار معنای گرفته شده، تغییر صور خیال و درآمیختن تلمیح و تضمین با آنها ابیات عاریتی را تعالی می بخشد و در جایگاه شاعری بزرگ قرار می گیرد. مطالعه حاضر از حیث توجه به تعریف یک منتقد از معیار سنجش هنر شاعر بزرگ، با مطالعاتی که فقط به اقتباس های حافظ از پیشینیانش پرداخته اند، متفاوت است و برجنبههای برتر شعر حافظ تاکید میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
"تی.اس.الیوت"؛ "حافظ"؛ "تقلید"؛ "سرقت ادبی"؛ "وامگیری" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |