تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 391 |
تعداد مقالات | 3,063 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,801,477 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,969,147 |
مقایسه تطبیقی رئالیسم جادویی در رمانهای «با اعمال شاقه» و «عقل آبی» با «اینجهممد» و «مرگِ عزیزِ بیعار» | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2025.11994.2096 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا حبیبی راد1؛ طاهره صادقی تحصیلی* 2؛ صفیه Safiyeh3؛ رسول حیدری4 | ||
1دانشجوی مقطع دکتری گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان | ||
2زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه لرستان، لرستان، خرم آباد. | ||
3زبان و ادبیات فارسی، گروه ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، لرستان | ||
4گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی سبک رئالیسم جادویی در ادبیات داستانی ایران و ترکیه، با محوریت چهار رمان شاخص، «اینجه ممد» از یاشار کمال، «مرگِ عزیزِ بیعار» از لطیفه تکین، «عقل آبی» از شهرنوش پارسیپور و «با اعمال شاقه» از محمد حنیف از منظر ادبیات تطبیقی میپردازد. در این جستار تلاش شده ضمن معرفی اجمالی ادبیات تطبیقی و رئالیسم جادویی، چراییِ اقبال نویسندگان مهم ایران و ترکیه به این سبک روشن شود؛ سپس چگونگی شیوع نحلههای متفاوت و بهکارگیریِ مؤلفههای رئالیسم جادویی در داستانهای چهار نویسندة مذکور مشخص گردد و شباهتها و تفاوتهای آنها نشان داده شود. در این مطالعه درمییابیم چهار رمان مذکور، همچنانکه میتوانند زیرمجموعة سبک رئالیسم جادویی باشند، اما از نحلههای متفاوت رئالیسم جادویی سود بردهاند: یاشارکمال تمامی مصالح رئالیسم جادویی را در اثر خود جمع میکند، اما با همترازیِ خیال و جادو با واقعیت، رمانش را بر دروازههای ورود به رئالیسم جادویی نگه میدارد.لطیفه تکین داستانش را در فضای جادو و افسانه و عقاید عوامانه میسازد رویکرد شهرنوش پارسیپور، رئالیسم جادویی شناختشناسانه است. حنیف نیز علاوهبر مصالح رئالیسم جادویی،با استفاده از انواع و اقسام تکنیکهای ناهمگون داستاننویسیِ دورة مدرنیسم ، آن را تبدیل به یک رمان «پستمدرن» کرده است. بنابراین سبک و گرایش شخصی نویسندگان موجب شده در طیفی تاریخی قرار بگیرند که علاوهبر تفاوتهای بنیادی، مکمل و توجیهگر جریانی از رئالیسم جادویی در طی دورهای چهلساله باشند: از آغاز شکلگیری این سبک و جداییاش از مکتب رئالیسم تا حل شدنش در جریانهای ادبیات پستمدرن. | ||
کلیدواژهها | ||
رئالیسم جادویی؛ ادبیات تطبیقی؛ رمان؛ ایران؛ ترکیه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |