تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 391 |
تعداد مقالات | 3,068 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,805,680 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,970,097 |
خوانش تطبیقی دو داستان کوتاه «پرلاشز» زویا پیرزاد و «آخر قصة غیر بیضاء» غادة السمان بر اساس تحلیل گفتمان روایی ژرار ژنت | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2024.11039.2643 | ||
نویسندگان | ||
الیاس نورایی* 1؛ شیوا صادقی2 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه پیام نور تهران -ایران shsadeghi@pnu.ac.ir | ||
چکیده | ||
تحلیل گفتمان روایی یکی از راههای مؤثر و قابل اتکا در بررسی ساختاری داستان است که با تکیه بر توضیح و تفسیر راههای پرداخت روساخت یک متن روایی، راه را برای کشف معنا و مفهوم پنهان نویسنده فراهم میآورد. دو داستان کوتاه "پرلاشز" از پیرزاد و "آخر قصة غیر بیضا" از غادهالسمان، دارای زبان و سبک زنانه هستند و هر دو نویسنده سعی کردهاند با تمرکز بر شخصیت زنان در داستان خود، نوع نگرش زنان به جامعه را نشان دهند. این مقاله سعی دارد تا با بررسی تطبیقی این دو داستان، و ترسیم تکنیکهای گفتمان روایی آنها، علاوه بر کشف الگوی ساختاری، به معنا و مفهوم پنهان در متن نیز دست یابد. روش پژوهش، تحلیلی توصیفی بوده و با استناد به منابع کتابخانهای و مطالعۀ موردی نمونههای داستانی دو نویسنده، به ترسیم تفاوتها و شباهتهای این دو داستان بدون توجه به بحث تأثیر و تأثر بپردازد. در پایان مشخص شد که هر دو داستان، در کنار تفاوتهای محتوایی، از منظر ساختاری بسیار به هم نزدیک هستند و قابلیت بررسی از منظر تحلیل گفتمان روایی را دارند. بازگشتهای زمانی، تکرار، وقفۀ توصیفی، خلاصه، کانون بیرونی، راوی دانای کل، کانونیسازی دوگانه و عنصر گفتگو از مهمترین تکنیکهای روایی این دو داستان است. داستان السمان بر آشفتگی ذهنی و روحی شخصیت اصلی استوار است، اما داستان زویا پیرزاد، از حدت و صراحت لهجۀ السمان خالی است و سعی کرده است تا نوعی همراهی زن با مرد را به تصویر بکشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ژرار ژنت؛ غادهالسمان؛ زویا پیرزاد؛ ادب معاصر فارسی؛ ادب معاصر عربی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |