تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 399 |
تعداد مقالات | 3,161 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,923,144 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,028,736 |
تحلیل شخصیتهای داستانی با رویکرد نقد روانکاوانه در ترجمه داستان-های کوتاه ولگرد گی دو موپاسان و کوتوله میخائیل نعیمه براساس نظریه آلفرد آدلر | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 2، دوره 15، شماره 2 - شماره پیاپی 58، تیر 1404، صفحه 25-50 اصل مقاله (652.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2025.11544.2669 | ||
نویسندگان | ||
بهزاد پورقریب* 1؛ محبوبه خلیلی2؛ سجاد عربی3 | ||
1دانشیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران. | ||
2استادیار، گروه مترجمی زبان انگلیسی، دانشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران | ||
3دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز شهید مطهری شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
بررسی رابطه ادبیات با سایر علوم انسانی یکی از رویکردهای ادبیات تطبیقی است و ادبیات را خارج از بافت فرهنگی و مناسبات آن با سایر علوم به درستی نمیتوان شناخت. روانشناسی از جمله این علوم است که به تبع آن «نقد ادبی روانکاونه» شکل گرفت. «آلبر دو موپاسان» و «میخائیل نعیمه» تقریباً در یک برهه زمانی واحد میزیستند و شخصیتهای اصلی دو داستان کوتاه آنها تحت عناوین ولگرد و کوتوله از دیدگاه نقد روانکاوانه، دارای وضعیتی مشابه هستند و قابلیت واکاوی تطبیقی براساس نظریه شخصیت آلفرد آدلر را دارند. «احساس حقارت»، «عقده حقارت»، «سبک زندگی»، «علاقه اجتماعی» و «غایت زندگی» مهمترین مولفههای نظریه آدلر به شمار میرود. در این پژوهش با هدف شناخت هرچه بیشتر دو اثر، شخصیتهای داستانهای آنها و به تبع آن شخصیت خود نویسندگان از لابه لای آثار آنها، تلاش شده است شخصیت اصلی این دو داستان با روش تحلیل محتوا و در چارچوب مکتب آمریکا و براساس نظریه آدلر واکاوی تطبیقی شوند. نتایج تحقیق نشان داد که شخصیت هر دو داستان تحت تاثیرجامعه نابسامان نویسندگان شکل گرفتهاند. عقده حقارت در ولگرد ناشی از توجه بیش از حد و همچنین بیتوجهی است اما در کوتوله این عقده حقارت از مشکلات جسمی و قباحت منظر نشات میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
نقد روانشناختی؛ دو موپاسان؛ میخائیل نعیمه؛ ولگرد؛ کوتوله | ||
مراجع | ||
احمدوند، محمدعلی(1374). شناخت فکر انسان، چاپ دوم، تهران: مهرآیین.
انوشیروانی، علیرضا (۱۴۰۳). «علوم انسانی دیجیتال و چشمانداز بینرشتهای ادبیات تطبیقی در ایران»، مطالعات بینرشتهای ادبیات، هنر و علوم انسانی، دوره۴، شماره۲، شماره پیاپی۸، ۱-۵. https://doi.org/10.22077/islah.2024.3196
انوشیروانی، علیرضا (1398). «ناسامانگی ادبیات تطبیقی در ایران»، ادبیات پارسی معاصر، دوره نهم، شماره اول (26)، 18-112. doi: 10.30465/copl.2019.3840
سیاسی، علیاکبر(1386). نظریههای شخصیت یا مکاتب روانشناسی، چاپ یازدهم، تهران:دانشگاه تهران.
شمسی،طاهره(1391). «جمالزادهوگی دو موپاسان؛ بررسی تطبیقی دو داستان کوتاه «ویلانالدوله» و «ویان»، نقد ادبی، سال 5، شماره 19، 157-176.
شمیسا، سیروس(1383). نقد ادبی، تهران: نشر فردوس.
صالحی، پیمان (۱۳۹۲). «روایتشناسی داستانهای کوتاه نادر ابراهیمی و اکرم هنیه(مطالعه موردی: داستان «غیرممکن و «هزیمة شاطر حسن»، کاوشنامه ادببیات تطبیقی، ۳(۱۲)، ۱۷-۳۷.
عبود، شوقی. (2016). معجم أدباء العالم، الطبعة الاولى، وهران: دارالعزة والکرامة للکتاب.
غلامحسینزاده، غلامحسین(1392). «نارساییهای نقد روانشناختی ادبی در ایران»، پژوهشهای ادبی، سال10، شماره41، 77-98.
مجیدیفرد، حانیه، حیدریانشهری، احمدرضا، صدیفی(۱۴۰۱). «خوانش وظیفهگرایی در بازنمایی رهایی در آثار میخائیل نعیمه و احمد شاملو»، کاوشنامة ادبیات تطبیقی، ۱۲(۴)، ۱۰۷-۱۲۷. Doi: 10.22126/jccl.2022.7451.2356
ناصحی، عباسعلی، رئیسی، فیروزه (1386). «مروری بر نظریات آدلر»، تازههای علوم شناختی، دور9(1)، 55-66.
نعیمه، میخائیل (2008). سبعون: المرحلة الثانیة، الطبعة التاسعة، بیروت: دار نوفل.
نعیمه، میخائیل (1949). کان ماکان، الطبعة الثانیة، بیروت: مطبعة دار صادر.
نعیمه، میخائیل (1978). الیوم الأخیر، بیروت: موسسه نوفل، الطبعة الخامسة. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 66 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 49 |