| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 410 |
| تعداد مقالات | 3,281 |
| تعداد مشاهده مقاله | 3,175,567 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,175,554 |
بررسی شگردهای تداوم معانی در نفثةالمصدور زیدری نسوی | ||
| پژوهشنامه متون ادبی دورۀ عراقی | ||
| مقاله 6، دوره 6، شماره 2، تیر 1404، صفحه 127-150 اصل مقاله (1.67 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/ltip.2025.11422.1315 | ||
| نویسندگان | ||
| الیاس نورایی* 1؛ جبار خدامرادی2؛ ابراهیم رحیمی زنگنه1 | ||
| 1دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
| 2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
| چکیده | ||
| یکی از متون کهن ادبی-تاریخی قرن هفتم، نفثةالمصدور زیدری نسوی است که نمونه عالی نثر فنی و متکلّف محسوب میشود و روایتگر یک برهه تاریخ است. نسوی در کتاب خود برای تثبیت، استمرار و تداوم معانی از تکمیل، تفسیر و تبیین در متن کتاب بهره برده است. هدف از این پژوهش واکاوی تداوم معانی در کتاب نفثةالمصدور است که با روش توصیفی-تحلیلی در پی پاسخ به این سوال هستیم که نسوی چه شگردهایی را برای بیان تداوم معانی در کتاب نفثةالمصدور به کار برده است؟ نسوی با استفاده از این روش برای اقناع خواننده یا انتقال احساس خود از دانشهای ادبی، علمی و قرآنی بهره برده است. از جمله توصیف، پند و اندرز، تلمیح و تضمین به آیات، احادیث، روایات، سخن شاعران و بزرگان فارسی و تازی تا فضاسازی و جملات معترضه و سخنان حکمتآمیز و تصاویر بلاغی از جمله تشبیه که بیشترین کاربرد آن مرکب است، بهره برده تا احساس درد و رنج ناشی از حمله مغولان را به تصویر بکشد و با این روشها خواننده را به دنبال خود بکشاند تا کلام خود را به پایان برده و به شگردهای مختلف احساس خود را گاه در چند بیت یا چند جمله و گاه تکرار این معانی و مفاهیم به صورت مختلف به خواننده انتقال دهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تداوم معانی؛ نفثةالمصدور؛ زیدری نسوی؛ صورخیال | ||
| مراجع | ||
|
اشمیتس، توماس (1389). درآمدی بر نظریه ادبی جدید و ادبیات کلاسیک. ترجمه حسین صبوری و صمد علیون. چاپ اول. تبریز: انتشارات تبریز.
امینعلی جارم، مصطفی (1388). بلاغة الواضحة.ترجمة محمد امین خالدی. چاپ دوم. تهران: احسان.
حری، ابوالفضل (1385). تصویر و تصویرپردازی و انسجام ساختاری متن در پرتو قرائت تنگاتنگ سوره والعادیات. فصلنامۀ هنر، شماره 70، ص. 229-245.
رستگار فسایی، منصور (1380). انواع نثر فارسی، تهران: سمت
زیدری نسوی، شهابالدین (1385). نفثةالمصدور. تصحیح توضیح امیر حسین یزگردی.چاپ دوم. تهران: توس.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1385). صورخیال در شعر فارسی: تحقیق انتقادی در تطور ایماژهای شعر پارسی و سیر نظریۀ بلاغت در اسلام و ایران، تهران: آگاه
شمیسا، سیروس (1371). بیان. تهران: فردوس، با همکاری انتشارت مجید.
شمیسا، سیروس (1386). معانی.چاپ اول تهران: میترا
صفا، ذبیحالله (1373). تاریخ ادبیات ایران ج۲.تلخیص محمد ترابی. چاپ نوزدهم. تهران: فردوس.
عابدی، علی و همکاران (1395). «همپایگی ساختهای متن و آیات در نفثةالمصدور و التوسل الی الترسل». فصلنامة پژوهشهای ادبی قرآنی. سال چهارم. شماره۱۴.
علویمقدم، محمد و رضا اشرفزاده (1379). معانی و بیان. تهران: سمت.
فاطمی، سیدحسین (1364). تصویرگری در غزلیات شمس. تهران: امیرکبیر.
فتوحی رودمعجنی، محمود (1386). بلاغت تصویر. تهران: سخن.
فضیلت، محمود (1390). زبان تصویر: علم بیان و ساختار تصویرهای ادبی. تهران: زوار.
قربانپور آرانی، حسین و محمدی دهچشمه، حمزه (1399). «شگرهای اقتباس اثرپذیری از آیات و احادیث در نفثةالمصدور» فصلنامة ادب فارسی. سال دهم. شماره۲. 10.22059/jpl.2021. 312371.1809
کزازی، میر جلالالدین (1368). زیباییشناسی سخن پارسی: بیان. تهران: مرکز.
یعقوبی جنبهسرایی، پارسا و محمدی، خدیجه (1394) الگوهای ساختارگرایی و روایت پسامدرن: تعامل یا تبانی نمونه: تحلیل رمان کولی کنار آتش با الگوی کنشی گریماس». فصلنامه ادبیات معاصر. سال پنجم. شماره۲. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 135 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 47 |
||