| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 418 |
| تعداد مقالات | 3,358 |
| تعداد مشاهده مقاله | 3,525,135 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,292,006 |
تجربۀ زیستۀ سعدی و موثقنمایی رخداد/خبرهای گلستان | ||
| پژوهشنامه متون ادبی دورۀ عراقی | ||
| مقاله 5، دوره 6، شماره 2، تیر 1404، صفحه 151-172 اصل مقاله (1.24 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/ltip.2024.10355.1241 | ||
| نویسندگان | ||
| پارسا یعقوبی جنبه سرایی* 1؛ عمر محمدسعید2 | ||
| 1استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان | ||
| 2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسیِ قرارداد مشترک دانشگاه کردستان و دانشگاه سلیمانیه | ||
| چکیده | ||
| آدابنامههای کلاسیک فارسی بنا به کارکرد هدایتی-بازدارندهای که برای آنها مفروض است، مشحون از ردّپاهای آشکار و ضمنی مولف-راویان رخداد/خبرها به قصد جهتدهی به فهم/تفسیرِ شنونده/خوانندههاست. گلستان سعدی در مقام متنی آدابنامهای دربردارندۀ وجوهی از مداخلههای مذکور در برساخت حکایت/واقعیتهاست. یکی از اشکال مداخله در گلستان، بهکارگیری انواع گفتمان وجهی به قصدِ موثقنمایی رخداد/خبرهای موضوع بازنمایی است. در این نوشتار انواع موثقنمایی مولف-راوی گلستان در قالب تجربۀ زیسته وی با رویکردی پدیدار-روایتشناختی دلالتیابی و تفسیر شده است. نتیجه نشان میدهد که مولف-راوی گلستان سعی کرده است بسیاری از رخداد/خبرهای مندرج در حکایتها را با تکیۀ بر ضمیر اول شخص در قالب تجربۀ زیستۀ خود بازنمایی کند. بدین صورت که در آغاز حکایتهای مذکور، گاهی هم در میانۀ حکایت، با اشاره به برخی از کنشهای ادراکی حسّی یا سایر نشانگان نزدیکی؛ حضور باواسطه یا بیواسطۀ خود با زمان/مکان وقوع رخداد یا منبع تولید آن را در قالب سه منِ بلاغی، ناظر و فردی اعلان کرده است. این نزدیکنمایی ضمنِ موثقنماییِ رخداد/خبرها درصدد است تا دانایی/باور بازنماییشده در آنها را نیز در نظر شنونده/خواننده، قطعی/درست بنمایاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سعدی؛ گلستان؛ موثقنمایی؛ تجربۀ زیسته. | ||
| مراجع | ||
|
آهو، جیمز آلفرد و کوین آهو (1398). مصائب بدن: پدیدارشناسی مریضی، بیماری و ناخوشی، ترجمۀ محمّدرضا اخلاقی، تهران: فرهامه.
بِر، ویون (1398). برساختگرایی اجتماعی، ترجمۀ اشکان صالحی، تهران: نی.
بردیپور، آیناز و پارسا یعقوبیجنبهسرایی (1402). «اعتبار روایی-گفتمانی واقعیت برساختۀ افلاکی در مناقبالعارفین»، جستارهای زبانی، شمارۀ 2، پیاپی 74، صص492-462. 10.29252/LRR.14.2.14
برگر، پیتر و توماس لوکمان (1395). ساخت اجتماعی واقعیت: رسالهای در جامعهشناسی شناخت، ترجمۀ فریبرز مجیدی، تهران: علمی و فرهنگی.
پلاسما، یوهانی (1390). چشمان پوست: معماری و ادراکات پوستی، ترجمۀ رامین قدس، تهران: گنج هنر-پرهام نقش.
رابینسن، چیپس اف (1389). تاریخنگاری اسلامی، ترجمۀ مصطفی سبحانی، تهران: پژوهشکدۀ تاریخ اسلام.
راسلی، آلیشیا (1394). جادوی زاویۀ دید، ترجمۀ محسن سلیمانی، تهران: سورۀ مهر.
رضایی، لیلا و عباس جاهدجاه (1391). «راوی اول شخص در گلستان سعدی»، متنشناسی ادب فارسی، دوره چهارم، شماره2، پیاپی14، صص124-109.
ریمون-کنان، شلومیت (1387). روایت داستانی: بوطیقای معاصر، ترجمۀ ابوالفضل حرّی، تهران: نیلوفر.
زیمرمن، ینس (1399). هرمنوتیک به زبان ساده، ترجمۀ مجتبی پردل، تهران:ترانه.
سعدی، مصلح بن عبدالله (1376). کلیات سعدی، تصحیح محمدعلی فروغی، تهران: امیرکبیر.
شولر، گریگور (1393). شفاهی و مکتوب در نخستین سدههای اسلامی، ترجمۀ نصرت نیلساز، تهران: حکمت.
عبداللهی، منیژه (1385). «شیوههای روایتپردازی در گلستان»، علوم انسانی و اجتماعی شیراز، دوره 25، شماره 3، صص 146-133.
غنیمه، عبدالرحیم (1394). تاریخ دانشگاههای بزرگ اسلامی، ترجمۀ نورالّله کسائی، تهران: دانشگاه تهران.
کار، ای. اچ. (1396). تاریخ چیست؟، ترجمۀ حسن کامشاد، تهران: خوارزمی.
گروندن، ژان (1391). درآمدی به علم هرمنوتیک فلسفی، ترجمۀ محمدسعید حناییکاشانی، تهران: مینوی خرد.
لنیگن، ریچارد لئو (1398). «پدیدارشناسی»، فلسفۀ ارتباطات: دانشنامۀ موضوعی بینالمللی ارتباطات 2، سر ویراستار ولفگانگ دونزباخ، ترجمۀ احسان شاهقاسمی، تهران: علمی و فرهنگی، صص437-433.
لینتوِلت، ژپ (1390). رسالهای در باب گونهشناسی روایت: نقطۀ دید، ترجمۀ علی عباسی و نصرت حجازی، تهران: علمی و فرهنگی.
لیندلاف، توماس آر (1398). «برساختگرایی»، فلسفۀ ارتباطات: دانشنامۀ موضوعی بینالمللی ارتباطات 2، سر ویراستار ولفگانگ دونزباخ، ترجمۀ احسان شاهقاسمی، تهران: علمی و فرهنگی، صص104-89 .
هال، ادوارد. تی (1376). بعد پنهان، ترجمۀ منوچهر طبیبیان، تهران: دانشگاه تهران.
هاوزر، دیوید (1395). «ترک حسّهایمان: پژوهشی در حسّها و نقد انقلاب متنی در نظریۀ مردمنگارانه»، ادراک زندگی: شیوههای ادراک خود و جهان، گردآوری و ترجمۀ اصغر ایزدی جیران، تهران: فروغاندیشان هنر، صص 47-23.
هایدگر، مارتین (1386). هستی و زمان، ترجمۀ سیاوش جمادی، تهران: ققنوس.
وناوئکسکول، ی (1391). «مقدمهای بر اومولت»، نظریه های ارتباطات: مفاهیم انتقادی در مطالعات رسانهای فرهنگی، ج1، ویراستار انگلیسی پل کوبلی، ویراستار فارسی سعیدرضا عاملی، ترجمۀ شاهو صبّار، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، صص117-111. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 170 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 84 |
||