تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 394 |
تعداد مقالات | 3,101 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,834,063 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,985,165 |
تحلیل بوستان سعدی با نظریۀ کنش اجتماعی ماکس وبر | ||
پژوهشنامه متون ادبی دورۀ عراقی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 31 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/ltip.2024.10708.1262 | ||
نویسندگان | ||
مریم رحیمی* 1؛ کاظم مهتدیانی1؛ محمدرضا نجاریان2 | ||
1گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه یزد | ||
چکیده | ||
ماهیت تعلیمی دو اثر سعدی، بوستان و گلستان -به عنوان گنجینۀ آموزههای اخلاقی- بر همگان آشکار است. درحالیکه گلستان لحن ملایم و غیرمستقیم دارد، بوستان با استفادۀ مکرر از افعال امری و بازدارنده و روشهای متقاعدکننده، سبک مقتدرانهتری را به نمایش میگذارد. تمرکز اولیۀ سعدی بر اصلاح فرد به منظور بهبود جامعه به عنوان یک کل قرار دارد که با رویکرد فردگرایانه برخی نظریههای جامعهشناختی نوین، به ویژه نظریۀ کنش اجتماعی ماکس وبر، همسو است. در این مقاله ایدههای جامعهشناختی ماکس وبر دربارۀ درک معانی ذهنی کنشگران به کنشهای خود معرفی می شود. وبر کنش اجتماعی را به چهار نوع کنش عقلانی هدفمدار، کنش عقلانی ارزشمحور، کنش عاطفی و کنش سنتی تقسیم میکند. پس از آن روشهای آموزشی مختلف سعدی در بوستان مانند تشویق، هشدار و گزارههای مشروط بر اساس نظریۀ کنش اجتماعی وبر ترسیم میشود . جامعه آماری، بوستان است تا چگونگی رویکردهای آموزشی سعدی با اشکال مختلف کنش اجتماعی وبر روشن و نبوغ سعدی بهعنوان یک مصلح اجتماعی در چشماندازهای جامعهشناختی مدرن آشکار شود. آثار سعدی همگون با جنبههایی از نظریههای جامعهشناختی معاصر، مانند نظریۀ کنش اجتماعی وبر و جایگاه سعدی به عنوان متفکری تلقی میشود که بینش او فراتر از مرزهای زمان و فرهنگ خود است. | ||
کلیدواژهها | ||
کنش اجتماعی؛ ماکس وبر؛ آموزه؛ بوستان؛ سعدی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |