| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 418 |
| تعداد مقالات | 3,360 |
| تعداد مشاهده مقاله | 3,526,585 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,293,057 |
مطالعه انتقادی «ادبیات پدری» و تفسیر اشاری در مثنوی معنوی | ||
| پژوهشنامه متون ادبی دورۀ عراقی | ||
| مقاله 3، دوره 6، شماره 4، دی 1404، صفحه 55-74 اصل مقاله (531.51 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/ltip.2025.11147.1301 | ||
| نویسندگان | ||
| مجید جعفری1؛ علی محمد پشت دار* 2؛ فاطمه کوپا3؛ نرگس محمدی بدر4 | ||
| 1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
| 2استاد، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
| 3استاد،گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
| 4دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| نوشتار حاضر تلاش دارد با ابتنا بر تفکر انتقادی، سطوح مختلف فهم مولوی را از تفسیر بررسی کند و جهان آگاهی های او را در دو بخش ادبیات پدری(تفسیر ارشادی) و ادبیات عرفانی(تفسیر اشاری) تحلیل نماید. از همین رو، با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر مستندات کتابخانهای به مطالعة فهم این فقیه و خطیب متقدم، و عارف شعرگرای متأخر از تفسیر قرآن پرداخته، ضمن بازخوانی سلوک فهم مولوی؛ برای نخستین بار به تبیین اختلافات قهری و ابعاد مشترک تفسیر ارشادی و اشاری در مثنوی معنوی اقدام نموده است. چنین پژوهشی علاوه بر روشن ساختن زوایا و آشکار کردن خفایای آثار ادبی با مشکات قرآنی، سبب نزدیکی مطالعات بینرشتهای شده، موضوعات و مؤلفه هایی تازه برای پژوهش را فراهم می آورد که شمولشان میتواند نگرشهایی متنوع از فهم و تفکر را خلق کند. نتیجه پژوهش نشان میدهد علیرغم اختلافهای ساختاری میان جهانآگاهیهای ادبیات پدری و تفسیر اشاری، در نگاه فرایندی عارف به میانجیگری تفسیر ارشادی است که با تفسیر اشاری آشنا میشود و به مدد نفس ناطقه و گوش جان به مرتبه استعلایی فهم راه مییابد. عمده ترین برآیند این مرتبه از فهم: ذهنیت باز، انعطاف پذیری، توجه به مخاطبمحوری، گفتمانسازی، تفکر واگرا، فهم در قالب زندگی، هرمنوتیک تمثیلی، عدم قطعیت معنا و توانایی در پرسشگری است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ادبیات پدری؛ تفسیر اشاری؛ معانی قرآنی؛ مثنوی معنوی | ||
| مراجع | ||
|
قرآن مجید (1389). ترجمة مهدی فولادوند. قم: سوره.
آتش، سلیمان (1381). مکتب تفسیر اشاری. ترجمة توفیق ه سبحانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
آخوند خراسانی، محمد کاظم (1426). کفایه الأصول، قم: مؤسسة آل البیت الإحیاء التراث.
آلوسی، سید محمود (1405). روحالمعانی فی تفسیر القرآنالعظیم و سبعالمثانی.بیروت:دار احیاء التراث العربی.
ابن منظور، أبی فضل جمالالدین بن مکرم ( 1414). لسان العرب. المجلد الثالث، بیروت: دار صادر.
ابن وحید بهبهانی(کرمانشاهی)، آقا محمد علی (1371). خیراتیّه. جلد 1و2، قم: انصاریان.
أبوزید، نصر حامد (1432). مفهومالنص دراسه فی علوم القرآن.الدار البیضا-المغرب: المرکز الثقافی العربی.
بهنام فر، محمد (1392). وحی دل مولانا دریافتهای عرفانی مولوی از آیات قرآن در مثنوی. مشهد: به نشر.
پالمر، ریچارد آ (1387). علم هرمنوتیک. ترجمة محمدسعید حنایی کاشانی، تهران: هرمس.
تستری، أبی محمد سهل بن عبدالله (1329ق). تفسیر القرآن العظیم. بیروت: دارالکتب العربیه الکبری.
جعفری، محمدتقی (1378). فلسفة دین. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی.
جوادی آملی، عبدالله (1372). شریعت در آینة معرفت. قم: رجاء.
خطیبی بکری، محمد بن حسین(1374). معارف. با مقدمة بدیعالزمان فروزانفر، تهران: چاپخانة مجلس.
دهخدا، علی اکبر (1377). لغتنامة دهخدا. تهران: دانشگاه تهران.
زرکشی، بدرالدین محمد (1427). البرهان فی علوم القرآن. تحقیق أبیالفضل الرمیاطّی، جامعه الأزهر: دارالحدیث.
زرینکوب، عبدالحسین (1386). سرّ نی نقد و شرح تحلیلی و تطبیقی مثنوی. ج1، تهران: علمی.
سندز، کریستین (1397). تفاسیر صوفیانة قرآن. ترجمة زهرا پوستیندوز، تهران: حکمت.
شفیعیکدکنی، محمدرضا (1392). درآمدی به سبکشناسی نگاه عرفانی زبان شعر در نثر صوفیه. تهران: سخن.
طوسی، محمد بن حسن (بیتا). التبیان فی تفسیر القرآن. المجلد الأول، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
علیاکبرزاده، حامد (1392). تفسیر و تأویل در مکتب تفکیک. قم: بوستان کتاب.
کلینی، محمد (1407). الکافی. تصحیح علی اکبر غفاری، ج1، تهران: دارالکتب الإسلامیه.
محقق ترمذی، برهانالدین (1377). معارف. تصحیح و حواشی بدیع الزمان فروزانفر، تهران: نشر دانشگاهی.
مشرّف، مریم (1395). مولوی و تفسیر عرفانی. تهران: سخن.
مولوی، جلال الدین محمد (1390). مثنوی معنوی. تصحیح رینولد ا. نیکلسون، تهران: هرمس.
پارسا، فرزاد (1401). «تحرّی؛ پژوهشی در مفهوم، مشروعیت، کاربرد و احکام آن». نشریة فقه و اصول، 54، (2)، پیاپی129.
زارعی، زینب و همکاران (1403). «یادکردهای حضرت زکریا و یحیی(ع) در تفاسیر عرفانی و متون صوفیانه از سدة پنجم تا هشتم». دانشگاه سیستان و بلوچستان: دانشکدة الهیات و معارف اسلامی.
عرب صالحی،محمد و فریده پیشوایی (1401). «تحلیل انتقادی مبانی و روش تفکیکیان معاصر در تفسیر قرآن». فصلنامة علمی پژوهشهای اعتقادی-کلامی، 12، (4)، صص: 207-232.
قاسم پور، محسن و ابوطالب مختاری (1392). «بررسی تطبیقی و تحلیلی تأویل های عرفانی نجم الدین رازی و نظّام نیشابوری». فصلنامه ادیان و عرفان، 46، (2)، صص: 243-276. 10.22059/jrm.2013.51116
محمدی، محمد و همکاران (1402). «تفاسیر منظوم قرآن به مثابه زیرگونه ادبی». دانشگاه فردوسی مشهد. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 147 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13 |
||