تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 395 |
تعداد مقالات | 3,120 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,838,827 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,987,614 |
مطالعة انتقادی «ادبیات پدری» و تفسیر اشاری در مثنوی معنوی | ||
پژوهشنامه متون ادبی دورۀ عراقی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/ltip.2025.11147.1301 | ||
نویسندگان | ||
مجید جعفری* 1؛ علی محمد پشت دار2؛ فاطمه کوپا3؛ نرگس محمدی بدر2 | ||
1جامعه المصطفی العالمیه. گروه زبان و ادبیات فارسی | ||
2دانشگاه پیام نور تهران جنوب | ||
3دانشگاه تهران پیام نور جنوب | ||
چکیده | ||
نوشتار حاضر تلاش دارد با تفکر انتقادی به بررسی مبانی ساخت معنا در فهم جلالالدین محمد بلخی مولوی(604-672) از وجوه تفسیری قرآن بپردازد و جهانآگاهی او را در دو بخش ادبیات پدری(تفسیر ارشادی) و ادبیات عرفانی(تفسیر اشاری) تحلیل کند. از همین رو، با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر مستندات کتابخانهای به مطالعة انتقادی فهم این فقیه و خطیب متقدم، و عارف شعرگرای متأخر از قرآن پرداخته، ضمن بازخوانی سلوک مولوی؛ برای نخستین بار به تبیین اختلافات قهری و ابعاد مشترک تفسیر ارشادی و اشاری در مثنوی معنوی اقدام نموده است. چنین پژوهشی علاوه بر روشن ساختن زوایا و خفایای آثار ادبی با مشکات قرآنی، سبب نزدیکی مطالعات بینرشتهای شده، مؤلفههایی تازه برای پژوهش را فراهم میآورد که شمولشان میتواند نگرشهایی متنوع از فهم و معنا را خلق کند. نتیجة پژوهش نشان میدهد علیرغم اختلافهای ساختاری میان جهانآگاهیهای ادبیات پدری و تفسیر اشاری، در نگاه فرایندی عارف به میانجیگری ادبیات پدری است که با تفسیر آشنا میشود ولی نفس ناطقه و گوش جانش او را از این مرحله به مرتبة استعلایی فهم سوق میدهد. عمدهترین برآیند این مرتبه از فهم: ذهنیت باز، انعطافپذیری، توجه به مخاطبمحوری، گفتمانسازی، تفکر واگرا، فهم در قالب زندگی، هرمنوتیک تمثیلی، تعمق در مطلع، عدم قطعیت معنا و توانایی در پرسشگری است. واژههای کلیدی: ادبیات پدری، تفسیر اشاری، معانی قرآنی و مثنوی معنوی. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات پدری؛ تفسیر اشاری؛ معانی قرآنی و مثنوی معنوی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |