تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 395 |
تعداد مقالات | 3,122 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,843,385 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,990,617 |
الهیات مسیحی و اقتصاد سیاسی مدرن: با تأکید بر اندیشه سیاسی توماس اکویناس | ||
مطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/ipes.2025.12310.1756 | ||
نویسندگان | ||
زهرا جوهی1؛ سعید اسلامی* 2؛ امین دیلمی معزی3؛ کمال پولادی4 | ||
1علوم سیاسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس | ||
3گروه علوم سیاسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران | ||
4گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی تأثیر عمیق تحول نظریه قانون طبیعی، از تفاسیر کلاسیک تا مدرن، بر شکلگیری اقتصاد سیاسی مدرن میپردازد. هدف اصلی، تبیین چگونگی تکوین نظریه مدرن حقوق طبیعی از درون دکترین سنتی قانون طبیعی است که نهایتاً بستر فکری اندیشه اقتصادی کلاسیک را فراهم کرد .پژوهش حاضر بر نوآوریهای فلسفی توماس آکویناس متمرکز است؛ او با تلفیق بینظیر قانون طبیعی سنتی، اصول حقوق رومی، و الهیات مسیحی، یک چارچوب فلسفی منسجم ایجاد کرد. این سنتز مفهومی نقش محوری در گذار به نظریهٔ مدرن حقوق طبیعی ایفا نمود و بر متفکران بعدی نظیر آدام اسمیت و دیوید ریکاردو تأثیر شگرفی گذاشت. آکویناس با ادغام عقل یونانی، حقوق رومی و الهیات مسیحی، دیدگاهی نو نسبت به انسان و جامعه ارائه داد. او با تأکید بر ظرفیت عقل انسانی در کشف نظم طبیعی و اخلاقی، برخلاف دیدگاههای صرفاً دینی، از نگرشهای ایستا و اقتدارگرایانه قرون وسطایی فاصله گرفت و بستر را برای دگرگونیهای آتی فراهم ساخت. در قرن هفدهم، جان لاک بر همین بنیانها، نظریه لیبرالی حقوق طبیعی شامل حق حیات، آزادی و مالکیت را عرضه کرد. این نظریه نقش اساسی در پایهگذاری اقتصاد کلاسیک و فلسفههای فردگرا داشت. آدام اسمیت نیز، به عنوان بنیانگذار اقتصاد سیاسی، صراحتاً از مفهوم "قانون طبیعی" برای توضیح نظم بازار، مفهوم "دست نامرئی" و ساختارهای اقتصادی بهره برد. این رویکرد، پایه و اساس بسیاری از تحلیلهای اقتصادی مدرن را شکل داد. اگرچه در قرن نوزدهم، این نظریه با انتقاداتی از سوی متفکران فایدهگرا مانند جرمی بنتام مواجه شد که آن را انتزاعی و غیرکاربردی میدانستند، اما در قرن بیستم، بهویژه پس از جنگ جهانی دوم، با ظهور جنبشهای حقوق بشر مجدداً احیا شد. این احیا نشان از تداوم ارتباط و پویایی این نظریه در مواجهه با مسائل معاصر و جایگاه آن در گفتمانهای حقوقی و اخلاقی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
قانون طبیعی؛ حقوق رومی؛ آکویناس؛ اقتصاد سیاسی؛ آدام اسمیت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |