| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 410 |
| تعداد مقالات | 3,281 |
| تعداد مشاهده مقاله | 3,175,567 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,175,550 |
دلواپسی نفوذ و مرکزستیزی مقلدان (مطالعۀ موردی: مقایسۀ دیباچۀ گلستان سعدی با دیباچۀ روضۀ خلد مجد خوافی) | ||
| پژوهشنامه متون ادبی دورۀ عراقی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 مرداد 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/ltip.2025.11876.1350 | ||
| نویسنده | ||
| عبدالحکیم همه چیزفهم رودی* | ||
| دانش آموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند | ||
| چکیده | ||
| شاعران و نویسندگان مقلد در پی الوهیتزدایی از شاعر و نویسندۀ پدر و جانشینی خود به جای او هستند و در تلاشند با نگاهی خلاقانه علیه پدران طغیان کنند. این عقدۀ ادیپی نهادینهشده در مقلدان، آنها را به واکنش علیه پدران وامیدارد و به دنبال راه برونرفتی از سیطرۀ این عقدهها برمیانگیزاند. باتوجه به انگارۀ حذف و تخفیف متون تقلیدی از نهاد ادبی هدف از پژوهش پیش رو حفظ این آثار با اتکا به نوآوری و مبارزۀ مقلدان در برابر جباریت ابرمتنها و صاحبان این آثار است. به این منظور با اتکا به شیوۀ توصیفی تحلیلی به بررسی روشهای مواجهۀ مجد خوافی در کتاب روضۀ خلد در برابر ابرمتن گلستان و با تأکید بر دیباچۀ این دو اثر میپردازیم تا میزان واژگونی قدرت کانونی نویسندۀ مرکز را توسط مجد خوافی مشخص سازیم و دریابیم که نویسندۀ مقلد ضمن وامگیری از ابرمتن، چگونه عقدۀ خویش را با واپسرانی و به حاشیه بردن دیگری مقتدر آشکار میسازد و در برابر واپسزدگی دیگران موقعیتی جهت خلاقیت در نوشتار فراهم میسازد. مجد به مثابۀ کنشگری اندیشهورز، مرکزستیزی خود را با تأکید بر عدم تأثیرپذیری از پیشینیان و خوداتکایی، تخفیف شعر و شاعری، تحقیر سطح ذوق مخاطبین در برابر خود، سکوت ایدئولوژیک در برابر گلستان با ذکر آثاری فروتر از آن و رنگ و بوی عرفانی به اثر خویش بخشیدن، آشکار میسازد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| گلستان سعدی؛ روضۀ خلد مجد خوافی؛ اضطراب تأثیر؛ برابرنهادی؛ مرکزستیزی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 47 |
||