تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 402 |
تعداد مقالات | 3,183 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,955,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,048,505 |
نقدی بر رویکرد گردآورانه در نگارش کتب درسی (کلیات تاریخ تمدن و فرهنگ اسلامی از محمد هادی یوسفی غروی) | ||
کرسی های نظریه پردازی و نوآوری در علوم انسانی | ||
دوره 2، شماره 2، مهر 1403، صفحه 53-75 اصل مقاله (517.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/tbih.2025.11923.1033 | ||
نویسندگان | ||
روح الله بهرامی* 1؛ حسین علی بیگی2 | ||
1دانشیار گروه علوم تاریخی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
2مدرس مدعو، گروه علوم تاریخی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
چکیده | ||
کلیات تاریخ و تمدن و فرهنگ اسلامی، تالیف آیت الله محمد هادی یوسفی غروی به عنوان یک اثر آموزشی برای درس عمومی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی انتظام یافته است. از آنجا که تالیف و تدوین چنین اثری با رویکرد آموزش محور در سطح آموزش عالی برای دانشجویان و طلاب علوم دینی در زمینه تاریخ و تمدن تکوین یافته، نگارندگان را برآن داشت تا با توجه به اهمیت نظام و سازمان آموزش دانش تاریخ در نگارش و تدوین محتوای کتب درسی تاریخ و تمدن اسلامی و لزوم تدوین الگوی نو آورانه در این زمینه به نقد و بررسی سبک و سیاق گردآوری در تدوین کتب درسی بپردازند. یافتههای این جستار انتقادی نشان داده که مهمترین ویژگی این اثر، اتخاذ شیوه و رویکرد گردآورنه به منظور تهیه محتوایی با نگرشی آموزش محور بوده است و فاقد ارزش های نوآورانه آموزشی در این زمینه است. بعلاوه این اثر چهارچوب و تعریف مشخصی از موضوع اصلی مورد نظر یعنی فرهنگ و تمدن اسلامی ارائه نکرده تا پژوهشگر به هر سو رفته و مطالب را به صورت گزینشی انتخاب و گردآوری نماید که آثار شتابزدگی و فقدان انسجام در دو حوزه شکلی و محتوایی اثر به چشم میخورد . در این نوشتار با اتخاذ رویکرد انتقادی این گونه موارد و نواقص شکلی و محتوایی مورد بحث و بررسی انتقادی قرار گرفته و نشان داده است که این اثر، فاقد اصول و ارزش های نو آورانه در خلق متون آموزشی بوده و این امرسبب شده هم از منظر شکلی و هم محتوایی فاقد ویژگی های یک اثر آموزشی موثر و نوین و خلاق در امر آموزش باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تاریخ؛ فرهنگ؛ تمدن؛ نقد و بررسی؛ یوسفی غروی | ||
مراجع | ||
اسعدی، محمد مصطفی (1401). تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، قم: معارف.
اسلامی فرد، زهرا (1390). تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام، چاپ چهارم، قم: معارف.
جان احمدی، فاطمه (1391). تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، چاپ هشتم، قم: معارف.
جمیلی، رشید (1398). نهضت ترجمه در شرق جهان اسلام در قرن سوم و چهارم هجری، ترجمه صادق آیینهوند، تهران: سمت.
حضرتی، حسن (1390). روش پژوهش در تاریخشناسی با تأکید بر اصول و قواعد رسالهنویسی، تهران: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
مقدسى، أبو عبد الله محمد بن أحمد (1361). أحسن التقاسیم فى معرفة الأقالیم، ترجمه علینقى منزوى، تهران: شرکت مؤلفان و مترجمان ایران.
ملایی توانی، علیرضا (1386). درآمدی بر روش پژوهش در تاریخ، تهران: نی.
ولایتی، علی اکبر (1391). فرهنگ و تمدن اسلامی، چاپ چهل و هشتم، قم: معارف
سیاهپوش، سید ابوتراب (1398). نهادهای علمی در تمدن ایرانی- اسلامی و قرون وسطی مسیحی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
محمدی جور کویه، علی (1383). «شکست مسلمین در اندلس، شکست بزرگ»، رواق اندیشه، شماره 15.
یوسفی غروی، محمد هادی (1394). آشنایی با منابع تاریخ اسلام و تشیع و روش نقد اخبار، قم: معارف.
یوسفی غروی، محمد هادی (1393). کلیات تاریخ تمدن و فرهنگ اسلامی، قم: معارف.
کسائی، نورالله (1374). مدارس نظامیه و تأثیرات علمی و اجتماعی آنها، تهران: امیرکبیر.
احمد، احمد عبدالرزاق (1411ق). الحضارة الاسلامیة فی العصور الوسطی(العلوم العقلیه)، قاهره: دارالفکر العربی.
بوتشیش، ابراهیم القادری(1431ق). موسوعه تاریخ العلاقات بین العالم الاسلامی و الغرب، طهران: المجمع العالمی للتقریب بین المذاهب الاسلامیه.
شابرا، محمد عمر(2012م). الحضارة الاسلامیه، ترجمه محمد زهیر سمهوری، ویرجینیا: المعهد العالمی للفکر الاسلامی.
شلبی، احمد(1987م). موسوعه التاریخ الاسلامی و الحضاره الاسلامیه، قاهره:مکتبه نهضه مصر.
ماجد، عبدالمنعم (1417ق). تاریخ الحضاره الاسلامیه فی العصور الوسطی، قاهره:مکتبه الانجلوا المصریه.
میدانی، عبدالرحمن حسن حبنکه(1418ق). الحضاره الاسلامیه، دمشق، دارالقلم. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |