تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 402 |
تعداد مقالات | 3,183 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,955,780 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,048,517 |
پوشاکمندی: پلی، هستی شناسی – معرفت شناسی به قلمرو فراساختار | ||
کرسی های نظریه پردازی و نوآوری در علوم انسانی | ||
دوره 2، شماره 2، مهر 1403، صفحه 139-168 اصل مقاله (696.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/tbih.2025.11220.1019 | ||
نویسنده | ||
ولی اله رمضانی* | ||
دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران. | ||
چکیده | ||
این مقاله تلاشی انسان شناختی با رویکردی کیفی - تفسیری به بازتولید خاستگاه مفهومی پدیده «پوشاکمندی» و بخصوص میدان های پدیدارگرایانه آن در زندگی انسان معاصر است. به بیانی نمایشگر رویکردی متفاوت به جایگاه پدیده پوشاک است. یعنی نسبتی میان امرقدسی و پوشاکمندی را به تصویر می کشد. اعم از فرم تا محتوا، در جهان عینی و ذهنی انسان معاصر اسلامی – ایرانی است. از این منظراست که پوشاکمندی نسبتی هستی شناسانه و معرفت شناختی را با «امرمقدس»، با گذر از تعاملات دو آلیستی طبیعت – فرهنگ یعنی حیوان – انسان را به نمایش می گذارد. این رونمایی پدیداری اقدامی است برای معرفی امکان گذر از چالش هایی که این انسان در فعالیت های روزمره و ناپایان خود با مبانی هنجاری و باورهای دینی – ملی دراین قلمرو دارد بخصوص در سطوح سه گانه: « درون نهادی، سازمانی و عرصه عمومی» که پیوسته در ارتباطی طولی و عرضی با آنها روبروست. هدف از این پژوهش و برآیند این تلاش این است که بتواند با گذری تودرتو از فرم با مصادیقی چون پوشش به محتوا یعنی : «تعریف، مفهوم، معنا و تفسیراجتماعی و فرهنگی از پوشاکمندی بویژه مساله امرمقدس و امنیت» را به مثابه مُعرّف و پل فراساختاریِ مقولات بنیادین «درون – برون» در نسبت با فرهنگ در سه قلمرو: وقایع نگارانه، اسطوره ای و باورهای روزمره بکاود. این رویکرد در روشی ترکیبی مدیون کسانی چون کلینفورد گیرتز و فیلیپ دسکولا و ژاک دریدا ست و مدعی است که توانسته است از رویکرد کارکردگرایانه با ماهیت تمرکز بر اصل هدف، به رویکردی کمابیش پدیداری با اصل شناسایی جهت و تاکید بر چشم انداز رخدادهای مستمر به پدیده پوشامندی اصالتی نوین بخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
انسان شناسی؛ پوشاکمندی؛ فرم - محتوا؛ طبیعت - فرهنگ؛ هستی شناسی - معرفت شناسی؛ امر مقدس؛ فراساختار | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |