تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 404 |
تعداد مقالات | 3,188 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,965,504 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,055,307 |
شناسایی و اولویتبندی معیارهای مؤثر بر ایجاد شهرهای اسفنجی با استفاده از روش سوارای فازی شهودی | ||
جغرافیا و پایداری محیط | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/ges.2025.12324.2887 | ||
نویسندگان | ||
حسن ایزدی* ؛ زهرا تنگستانی؛ مجتبی آراسته | ||
بخش شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیرازٍٍ، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
شهرهای اسفنجی به عنوان یک راهکار نوین در راستای مدیریت آبهای سطحی و کاهش اثرات آن در کشور چین مطرح گردید. این رویکرد که با تلفیق عناصر طبیعی با عناصر محیطهای شهری انجام شده بود به دنبال افزایش تاب آوری شهری، بهبود جذب و ذخیره رواناب ها و کاهش خطرات ناشی از سیلاب های شهری است تا اثرات منفی تغییرات اقلیمی و رویکرد توسعهای مبتنی بر زیرساخت های سخت و غیرقابل نفوذپذیر راکاهش دهد. با وجود توجه گسترده به شهرهای اسفنجی در مطالعات بینالمللی،تحلیل جامع و یکپارچهای در رابطه با معیارهای اجرایی آن در پژوهشهای داخلی ارائه نشده است. این خلأ، ضرورت تعیین معیارهای مؤثر بر اجرای آن را برجسته میسازد.به همین منظور هدف پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی معیارهای مؤثر بر ایجاد شهرهای اسفنجی با استفاده از روش سوارای فازی شهودی با منطق دایرهای است. به همین منظور، معیارهای مرتبط با شهر اسفنجی از مطالعات علمی داخلی و خارجی استخراج شدند و با دریافت نظر ۹ متخصص، وزندهی آنها انجام شده است.یافتههای پژوهش نشان داد که از میان 36 معیار مستخرج شده، شدت بارش، وجود پایگاههای جامع داده اطلاعات،میزان نفوذپذیری فضاهای شهری، سیستمهای سنجش میزان رواناب و یکپارچگی میان زیرساختهای خاکستری؛ سبز و آبی با بیشترین میزان وزن تخصیص یافته، از مهمترین عوامل مؤثر در تحقق شهرهای اسفنجی محسوب میشوند. یافتههای این پژوهش میتواند مبنای علمی قابلاتکایی برای برنامهریزان شهری و سیاستگذاران فراهم کند تا با شناسایی و اولویتبندی معیارهای کلیدی این رویکرد، فرآیند اجرایی شهرهای اسفنجی را در ایران به صورت نظام مند و هدفمند پیش برند. | ||
کلیدواژهها | ||
شهر اسفنجی؛ روش سوارای فازی شهودی؛ مدیریت رواناب؛ رواناب های شهری؛ توسعه شهری پایدار | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |