تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 405 |
تعداد مقالات | 3,190 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,974,250 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,060,526 |
گیمنامه به مثابۀ قالبی جدید در ادبیات داستانی | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2025.11572.2047 | ||
نویسندگان | ||
ویدا دستمالچی* 1؛ الهام اعلاپرست حیدری2 | ||
1زبان و ادبیات فارسی دانشکدهادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز ایران | ||
2دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده | ||
ادبیات داستانی از دیرباز تاکنون در اشکال متنوعی خلق شده است. در هر دورانی به تناسب ذوق خالقان ادبی و پسند مخاطبان آن، قالبهای جدیدی پدید آمده و گاهی رونق شکل جدید، رواج و رونق اشکال قبلی را تحت تأثیر قرار داده است. گیمنامه به عنوان ژانری که بیشتر ویژگیهای داستان و رمان را دارد، یکی از نمودهای نوپدید ادبیات داستانی است که قدمت آن به پنجاه سال اخیر میرسد. این پژوهش با تحلیل عناصر داستانی در گیمنامههای روایی، تطبیق گیمر و مخاطب داستان و نیز تطبیق ژانرهای گیمها با ژانرهای داستانها و رمانها، با روش توصیفی – تحلیلی و بر مبنای گیمهای مشهور جهان ارائه میشود. تحلیل دادهها گویای این است که قالبی جدید در ادبیات داستانی شکل گرفته است که همچون فیلمنامه و نمایشنامه، علاوه بر نسخۀ مکتوب، در نسخۀ دیجیتال و در قلمرو دنیای تصویر، مخاطبان را به چالشی جدید در پیشبرد حوادث روایت فرا میخواند. گیمنامههای روایی حاوی عناصر داستانی و برخی تکنیکهای داستانی هستند. برخی گیمنامهها براساس رمانهای مشهور ارائه شدهاند؛ مثل بازی اساسینز کرید که بر اساس رمان «الموت» نوشتۀ ولادیمیر بارتول ساخته شد. برخی دیگر مستقل از رمان، به صورت گیمنامۀ روایی خلق شدهاند و تعدادی نیز با الهام از اساطیر و معروف، ساخته شدهاند مانند سری بازیهای خدای جنگ که بر اساس اساطیر یونان باستان و اساطیر اسکاندیناوی طراحی شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
گیمنامه؛ قالب؛ ادبیات داستانی؛ عناصر داستان؛ ادبیات دیجیتال | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |