| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 411 |
| تعداد مقالات | 3,294 |
| تعداد مشاهده مقاله | 3,259,464 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,196,990 |
بررسی دینامیکهای حرکتی در منطقالطیر عطار و رسالة الغفران ابوالعلا معّری | ||
| کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
| مقاله 1، دوره 15، شماره 3، مهر 1404، صفحه 1-23 اصل مقاله (676.28 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2025.11347.2657 | ||
| نویسندگان | ||
| شکراله تتری1؛ فرشاد میرزایی مطلق* 2؛ مسعود سپه وندی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران. | ||
| 2استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران. | ||
| 3دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران. | ||
| چکیده | ||
| این مقاله به بررسی و مقایسة دینامیک حرکتی در منطق الطیرعطار و رسالة الغفران، ابوالعلا معّری میپردازد. هردواثر، بهنوعی سیروسلوک معنوی و سفر روحانی را به تصویر میکشند؛ اما در شیوههای بازنمایی حرکت تفاوتهایی وجود دارد. منطق الطیر بهعنوان یک اثر عرفانی، سیر تکاملی پرندگان در جستجوی حقیقت را نماد انسانهای جویای خداوند نشان میدهد، در حالیکه ابوالعلا معّری با دیدگاه فلسفی خاص خود به موضوع سفر و حرکت بهعنوان یک سفر ذهنی و فلسفی پرداخته است. این پژوهش، به بررسی ابعاد مختلف حرکت و مقایسة مفاهیم فلسفی در این دو اثر، میپردازد. هر دو اثر نوعی سیر و سلوک معنوی و فلسفی را با دیدگاهها و جهان بینی متفاوتی به تصویر میکشند. در حالی که عطار با بهرهگیری از استعارههای عرفانی به تبیین سفری روحانی به سوی حقیقت نهایی پرداخته، معّری با دیدگاهی فلسفی و شکگرایانه به سفر ذهنی و انتقادی از باورهای دینی و اجتماعی زمان خود پرداخته است. هدف این پژوهش بررسی عمق و معنای حرکت درهر دو اثر و تحلیل تطبیقی این حرکت از منظر عرفانی و فلسفی است. این مطالعه با استفاده از رویکرد تطبیقی و تحلیل محتوا به بررسی ریشهها، ویژگیها و نتایج این حرکتها در دو اثر میپردازد. نتایج نشان میدهد که حرکت در منطق الطیر، نماد سفری روحانی به سوی کمال است، در حالی که در الغفران معّری، حرکتی فلسفی و ذهنی در راستای نقد جهانبینیهای سنتی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ابوالعلا معری؛ دینامیک حرکتی؛ سیر و سلوک معنوی؛ منطق الطیرعطار | ||
| مراجع | ||
|
ابراهیمی، محمود (1381). شرح دیوان سقط الزند ابوالعلا معری، سنندج : دانشگاه کردستان.
ابن قُتیبه (1985). الغرر و الدُرر فی ترجمة أبی العلاء المعری، بیروت: دار الجیل.
الجابری (1990). محمد عابد، فلسفة أبی العلاء المعری، بیروت: المؤسسة العربیة للدراسات والنشر.
الجارم، علی(1974). منهج أبی العلاء المعری فی شعره، قاهره: دار المعارف.
بدوی، عبدالرحمن(1999). ابوالعلاء المعری: شاعر المجادلات، بیروت: المکتبة العصریة
ثروتیان، بهروز (1390). طنز و رمز در الهی نامه، چاپ سوم،تهران: سوره مهر.
حدیدی، جواد (1365). زندگی و اندیشه ابوالعلاء معری، تهران: علمی و فرهنگی.
راسخ مهند، محمد ( 1389). درآمدی بر زبانشناسی شناختی، چ 1، تهران: سمت.
زرین کوب، عبدالحسین (1387). آشنایی با نقد ادبی، تهران: سخن.
صدرزاده، ماندانا (1381). بررسی چهر سفر روحانی در دنیای پس از مرگ، پژوهش زبان های خارجی، شمارة 13.
صفوی، کوروش (1370). درآمدی بر معنی شناسی، تهران: سوره مهر.
صناعی، محمود (1372). پژوهشی در شعر و اندیشههای ابوالعلاء معری، تهران: توس.
عبادیان، محمود (1378). ابوالعلاء معری و جهانبینی او، تهران: فردوس.
عباس، إحسان (1982). الشعر العربی فی العصور الوسطى، بیروت: المؤسسة العربیة للدراسات والنشر.
عطار، محمد بن ابراهیم (1382). منطق الطیر، چاپ اول، تهران: سروش.
عطار، محمد بن ابراهیم (1387). الهی نامه، تهران: سخن.
فتوحی، محمود (1391). سبک شناسی نظریهها، رویکردها و روشها، تهران: سخن.
فتوحی، محمود (1385). شوریده ای در غزنه، اندیشه ها و آثار حکیم سنایی، تهران:سخن.
فروخ، عمر(1381). عقاید فلسفی ابوالعلا، ترجمة حسین خدیو جم، تهران: مروارید.
قائمی نیا، علی رضا (1390). معناشناسی شناختی قرآن، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
کوچش، زلتن(1398). مقدمه ای کاربردی بر استعاره، ترجمه شیرین پورابراهیم، چ دوم، تهران: سمت و پژوهشکدۀ تحقیق و توسعه ی علوم انسانی.
معّری، ابوالعلا (1412). رسالة الغفران، تصحیح و شرح بنت شاطی، قاهره: دائرة المعارف.
معری، ابوالعلا (1402). برگزیده شرح رساله ابن قارح، شرح فرشاد عربی، تهران: انتشارات شفیعی.
معری، ابوالعلا (1995). دیوان لزوم م لا یلزم، شرح کمال الیازجی، بیروت: دارالجمیل.
لیکاف، جورج و جانسون، مارک(1399). استعاره هایی که با آن ها زندگی می کنیم، ترجمه جهانشاه میرزابیگی، چ سوم، تهران: آگاه. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 225 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 29 |
||