| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 411 |
| تعداد مقالات | 3,298 |
| تعداد مشاهده مقاله | 3,262,488 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,197,897 |
کارکردِ عشق در شعر ابن رومی و صائب تبریزی براساس نظریه روان درمانگریِ اگزیستانسیال اروین یالوم | ||
| کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
| مقاله 2، دوره 15، شماره 3، مهر 1404، صفحه 25-46 اصل مقاله (647.81 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2025.11631.2673 | ||
| نویسندگان | ||
| علی خالقی* 1؛ محمودرضا توکلی محمدی2؛ حمید متولی زاده3 | ||
| 1استادیار، گروه آموزش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
| 2استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان تهران، ایران. | ||
| 3استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران: ایران. | ||
| چکیده | ||
| نقد روانشناسی و روانکاوی در دوره معاصر، تحت تأثیر گسترش روزافزون نقد ادبی و مطالعات میانرشتهای، بخش وسیعی از پژوهشهای ادبی را به خود اختصاص داده و با توجه به رابطه تنگاتنگ ادبیات با روانشناسی از نظر بازتاب هیجانات، احساسات و عوامل روحی و فردی این رویکرد، توجّه ویژه ای به آن شد. در میان موضوعات روانکاوی، مضمون عشق و تبیین ابعاد و هویّت این پدیده بنیادین بشری، از اهمیّت بسزایی برخوردار است و میتوان جهانبینیهای شاعران درباره این موضوع را با بررسی این اشعار سنجید. مفهوم عشق یکی از مسائل مورد بحث در رواندرمانگری اگزیستانسال است. این مفهوم را به دلیل تعارضات و کشمکشهایی که ایجاد میکند و پویایی که از آن برخوردار است، می توان در اشعار و اندیشه شاعران از طرق نظریه «اروین یالوم» بررسی کرد. براین اساس پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی – تحلیلی و مکتب آمریکایی درصدد بررسی عشق در شعر صائب تبریزی و ابن رومی بر اساس نظریه اروین یالوم است. نتایج تحقیق نشان میدهد که صائب و ابنرومی، عشق را توأم با مسأله تنهایی مطرح کرده و آن را زمینهای برای برونرفت از حالت تنهایی اگزیستانسیال مطرح کردهاند. با این حال، شعر صائب بیشتر جنبه عرفانی و تعارضات الهی عشق و شعر ابنرومی بیشتر جنبه دنیوی و تعارضات مادی عشق را بیان کرده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اروین یالوم؛ عشق؛ روان درمانی؛ اگزیستانسیال؛ ابن رومی؛ صائب تبریزی | ||
| مراجع | ||
|
آذرنیوار، لیلا؛ پورالخاص، شکراله؛ کیانی، احمدرضا (1401). «بررسی عشق سعدی براساس نظریۀ روان درمانگری اگزیستانسیال اروین یالوم»، پژوهشنامه ادب غنایی، دوره 20، شماره 39، 5-22. 10.22111/jllr.2022.38974.2943
آذرنیوار، لیلا؛ پورالخاص، شکراله؛ کیانی، احمدرضا (1400). «بررسی معنای وجودی در افکار سعدی با تکیه بر روان درمانگری اگزیستانسیال اروین یالوم»، سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، شماره 68، 195-174.
آرینپور، مهلا؛ علی نژاد، مریم (1402). «تحلیل شناختی استعاره عشق در غزلیات صائبتبریزی»، مجله پژوهش های معناشناختی متون ادبی، دوره 1، شماره 1، 17-43. 20.1001.1.29808162.1401.1.1.2.6
ابن الرومی (2003). دیوان ابن الرومی، شرح احمد حسن بسج، الطبعة الثالثة، بیروت: دارالکتب العلمیة.
امیری، مهسا؛ علیزمانی، عباس (1397). «بررسی تنهایی اگزیستانسیال در دنیای مدرن و روش های مواجهه با آن با تکیه بر آرای اروین یالوم»، مجله غرب شناسی بنیادی، دوره 9، شماره 1، 1-22.
جاسلسن، روتلن (۱۳۹۳). اروین د. یالوم. ترجمه سپیده حبیب. تهران: دانژه.
دهخدا، علیاکبر (۱۳۷۷). لغتنامه. جلد۱۳. چاپ دوّم. تهران: دانشگاه تهران.
زرین کوب، عبدالحسین (1362). با کاروان حلّه، چاپ پنجم، تهران: جاویدان.
سارتر، ژان پل (۱۳۷۶). اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر. ترجمه مصطفی رحیمی. تهران: نیلوفر.
صائب تبریزی، محمدعلی (1395). دیوان صائب تبریزی، تهران: نگاه.
قاسملو قیداری، معصومه؛ ابراهیمی، محمد اسماعیل؛ رزاق پور، مرتضی (1402). «مقایسۀ تطبیقی مولفههای عشق در اندیشۀ مولانا جلالالدّین بلخی و اروین یالوم»، جستارنامه ادبیات تطبیقی، سال 7، شماره 1 ، 4- 23.
کری، جرالد. (۱۳۹۶). نظریه و کاربست مشاوره و رواندرمانی، ترجمه یحیی سیدمحمدی، چاپ هفدهم، تهران: ارسباران.
کفافی، محمّد عبدالسلام (1382). ادبیات تطبیقی، ترجمه: سیّد حسین سیّدی، مشهد: آستان قدس رضوی.
موحد، امانالله ( 1388). آموزش رواندرمانی. تهران: شباهنگ.
یالوم، اروین (1389). هنر درمان: نامهای سرگشاده به نسل جدید، ترجمه سپیده حبیب، تهران: قطره.
یالوم، اروین (1390). روان درمانی اگزیستانسیال، ترجمه سپیده حبیب، تهران: نی.
یالوم، اروین (1388). دژخیم عشق، ترجمه مهشید یاسایی، تهران: آزمون.
یالوم، اروین (1393). مخلوقات فانی و داستانهای دیگر رواندرمانی، ترجمۀ زهرا حسینیان. تهران: ترانه. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 141 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 18 |
||