| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 411 |
| تعداد مقالات | 3,294 |
| تعداد مشاهده مقاله | 3,259,466 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,196,993 |
جدال همافزایِ تخیلات واقعگرا؛ بررسی گزارههای رئالیسم جادویی در دور رمان کافکا در کرانه اثر موراکامی و شجرة العابد اثر عمار علی | ||
| کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
| مقاله 4، دوره 15، شماره 3، مهر 1404، صفحه 69-94 اصل مقاله (653.28 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2025.11910.2686 | ||
| نویسندگان | ||
| مالک عبدی* 1؛ مینا پیرزادنیا1؛ زینب چنانی2 | ||
| 1دانشیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران. | ||
| 2دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران. | ||
| چکیده | ||
| نمادهای واقعی تخیُّلگریز بوده و مفاهیم و صور انتزاعی نیز به صورت بنیادین پیوندی با نمادهای رئالیستی ندارند، اما محمل ادبیات آوردگاهی است که این دو سویة ناهمگون از تأملات منطقگریز را واجد پیوندی ناگسستنی میکند، به گونهای که گاه مرز میان آنها قابل تشخیص نیست، بخصوص در مؤلفههایی چون رازگونگی، پوچگرایی، فضای وهمآلود، دگردیسی و مسخشدگی و تا حدودی صوفیگری. شاید شرایط سیاسی و اجتماعی موجود در جوامع نکبتزدة جهانی، نویسندگان را به این سبک فراخوانده و باعث شده نویسنده با زبانی رمزگونه و تلفیق نمادین واقعیت وخیال، واقعیتهای جامعه را به تصویر کشد. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی مؤلفههای رئالیسم جادویی در دو رمان شجرة العابد از عمار علی و «کافکا در کرانه» از موراکامی پرداخته است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که عناصر وهم وخیال، تنهایی، اوضاع سیاسی-اجتماعی، سکوت و بایکوت اختیاری، حضور موجودات فراحسی، ورازگونگی وپوچگرایی در این دو رمان استعمال شده است. عناصری چون استحاله و دگردیسی و صوفیگری تنها در رمان شجرة العابد، و مؤلفههایی چون پوچگرایی وفضای متعفن فقط در رمان کافکا کاربرد داشته است. برجسته ترین این مؤلفه ها در شجرة العابد ترسیم فضای تعفن آلود و جنبه متصوفانه بوده، و مؤلفههای برجسته رمان کافکا تقابل، پوچانگاری و رازگونگی بوده است. عمار علی به اوضاع نابسامان جامعه، مسائل اجتماعی و نمادهای عرفانی پرداخته است، اما موراکامی به مسائل انسانی در جامعه خود از جمله به تنهایی، پوچی ومرگ ومسائل فرهنگی اشاره کرده است. گاه نیز اشارات فراواقعی موراکامی قهری، انقباضی، انزواطلبانه و از روی اعتماد به عناصر مادی بوده، در حالیکه نگاه غالب در نزد عمار علی انبساطی، خودخواسته، غیرمادی وعاطفه محور بوده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رئالیسم جادویی؛ هاروکی موراکامی؛ رمان کافکا در کرانه؛ عمار علی؛ رمان شجرة العابد | ||
| مراجع | ||
|
آن باورز، مگی (1392). رئالیسم جادویی. ترجمة عباس ارض پیما، چ 2، تهران: روزنه.
بلزی، کاترین (1379). عمل نقد. ترجمة عباس مخبر، چ 1، تهران: آگاه.
پاکباز، رویین (1394). دایرة المعارف هنر. چ 5، تهران: فرهنگ معاصر.
پروین گنابادی، بهرام؛ زهرا امیننیا (1396). «مقایسه تطبیقی هستی شناسی در «بوف کور» و «کافکا بر کرانه». مجله مطالعات ادبیات تطبیقی، سال یازدهم، شماره 43، 183-205.
پژمان، عباس (1394). بحثی درباره رئالیسم جادویی. روزنامه اعتماد.
حسن، عمار علی (2011). شجرة العابد. طـ 2، القاهرة: دار الشروق.
خزاعیفر، علی (1384). «رئالیسم جادویی در تذکره الاولیاء». مجله فرهنگستان، شماره 25، 21-6.
داد، سیما (1378). فرهنگ اصطلاحات ادبی. چ 3، تهران: مروارید.
رادفر، ابوالقاسم؛ عبدالله حسنزاده میرعلی (1383). «نقد و تحلیل وجوه تمایز و تشابه اصول کاربردی مکتبهای ادبی رئالیسم و ناتورالیسم». نشریة پژوهشهای ادبی، شمارة 1، 29-44.
زمانیان، علی (1385). «نیهیلیسم از انکار تا واقعیت به مثابه آسیب فرهنگی (با نگاهی بر نیهیلیسم به مثابه یک آسیب فرهنگی در ایران)». مجله راهبرد، شماره 4، 114-87.
ساچکوف، بوریس (1362). تاریخ رئالیسم. ترجمة محمدتقی فرامرزی، چاپ اول، تهران: تندر.
سناپور، حسن (1395). جادوهای داستان؛ چهار جستار داستان نویسی. چ 2، تهران: مروارید.
سید حسینی، رضا (1392). مکاتب ادبی. تهران: نگاه.
شوشتری، منصوره (1387). «رئالیسم جادویی، واقعیت خیالانگیز! آغاز رئالیسم جادویی». فصلنامه هنر، شماره57، 44-65.
فرزاد، عبدالحسین (1391). تاریخ ایران و جهان. تهران: شرکت انتشارات کتب درسی.
کادن، جان آنتونی (1389). فرهنگ توصیفی ادبیات و نقد. ترجمة کاظم فیروزمند، چ 1، تهران: شادگان.
کوفون، کلود (1390). از آن سوی آینهها. ترجمة پراندوش توسلی، تهران: آبی.
گرانت، دیمیان (1396). رئالیسم. ترجمة حسن افشار، چ 3، تهران: مرکز.
لیلیان، جنگل؛ داریوش کریمی (1373). «تفسیرهای رئالیسم جادویی». هنر و معماری، شماره 27، 351-362.
محمدی پاشارکی، محسن؛ رویا هاشمی زاده (1395). «عناصر گروتسک در داستان های محمد شیرزاد در اسکندرنامه». مجله فرهنگ و ادبیات عامه، شماره 12. 139-164.
موراکامی، هاروکی (1394). کافکا در کرانه. ترجمه مهدی غبرایی، چ 9، تهران: دیبا.
میرصادقی، جمال (1395). ادبیات داستانی. چ 5، تهران: سخن. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 124 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 15 |
||