| تعداد نشریات | 20 |
| تعداد شمارهها | 412 |
| تعداد مقالات | 3,302 |
| تعداد مشاهده مقاله | 3,322,978 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,212,838 |
خوانشی نو از مفاتیح چهارده سوره (سبع المثانی) قرآن کریم با تکیه بر تفسیر مرو | ||
| پژوهشنامه متون ادبی دورۀ عراقی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 مهر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/ltip.2025.11349.1311 | ||
| نویسندگان | ||
| فرزانه صادقی خوئینی* 1؛ حبیب الله عباسی2 | ||
| 1کارمند وزارت علوم | ||
| 2عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی | ||
| چکیده | ||
| قرآن کریم ابر متن زبانی فراگیر با فرم و شکل هنری زیبایی است که نه تنها عرب زبانآور روزگار بعثت، بلکه همة بلغا و فصحا را در همة اعصار سخت شگفتزده کرد و همگان بر این امر اتفاق نظر داشته که قرآن ناقض هر نوع عادت نگارش معمول و رایج نزد عرب؛ اعم از شعر و نثر مسجع بود و بنیان گذار نظام بلاغی نوین با ترکیب و ساختی جدید. این معجزه جاویدان غایت نابیسودگی زبانی و شناختی را برای قوم عرب و غیرعرب متبلور ساخت. حروف مقطعة برخی از سورههای قرآن کریم یکی از جلوههای مهم این نابیسودگی زبانی و محل تبلور ایجاز اعجاز آمیز آن است که در تاریخ اسلام پیوسته از سدة دوم هجری تاکنون «تحریر محل نزاع» مسلمانان، به ویژه مفسّران و قرآن پژوهان بوده است. در این جستار کوشیدیم با روش تحلیلی - توصیفی و بهرهگیری از رهیافت هیروگلیف در قرآن و نیز با التفات به صنعت ادبی براعت استهلال و رویکرد زیباییشناسی دریافت، خوانش جدیدی از این حروف مقطعه با تکیه بر تفسیر مرو انجام دهیم و به این نتیجه برسیم که برخی مفسران خلاق مانند سعد عبدالمطلب عدل با تکیه بر افق انتظارات و پیش دانستههای خویش، توانسته خوانشی متفاوت و نوین از متن قرآن؛ بهویژه حروف مقطعه به دست دهند. همچنین دریافتیم نمادهای آغازین هریک از این بیست و نه سوره و بویژه این پنج سوره مورد بحث: القلم؛ طه؛ الشعراء و الاعراف و مریم | ||
| کلیدواژهها | ||
| قرآن کریم؛ حروف مقطعه؛ ایجاز؛ براعت استهلال | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 36 |
||