تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 408 |
تعداد مقالات | 3,242 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,042,057 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,109,083 |
بررسی رمان الحرب فی بر مصر یوسف القعید بر پایه نظریه همکاری پل گرایس | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2025.12025.2097 | ||
نویسندگان | ||
حمید متولی زاده نائینی* 1؛ حسین الیاسی مفرد2؛ محمود رضا توکلی محمدی3 | ||
1استادیار آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه لرستان | ||
3استادیار گروه آموزشی زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
گفتگو یکی از عناصر مهم و سازنده در هر اثر روایی بهویژه رمان به شمار رفته و در پیشبرد روایت در مقاطع مختلف نقش مؤثری دارد. گفتگو گاهی اوقات و بهویژه زمانی که از زبان معیار خارج شود حامل پیام مهمی در مضمونپردازی است. پل گرایس (۱۹۱۳-۱۹۸۸) از نظریهپردازان غربی با رویکرد کاربردشناسی زبان در نظریه خود با عنوان «اصل همکاری» از چهار حالتی که گفتگو در آن قانون و قاعده را نقض میکند سخن گفته است. با بررسی این چهار اصل در آثار داستانی میتوان به چرایی این نقض پی برد و با تحلیل آن راهی به سوی گفتمان و بنمایه اثر پیدا کرد. پژوهش حاضر با تکیه بر این نظریه و با استفاده از روش توصیفی–تحلیلی در صدد بررسی رمان «الحرب فی برّ مصر» از یوسف القعید است. نویسندهای واقعگرا و جزئینگر که وقایع و مسائل مربوط به جامعه فرودست مصر را به تصویر کشیده و در این راستا از گفتگو و نقض اصول آن برای ارائه گفتمان و تقویت بنمایه مبتنی بر انعکاس جامعه ارباب رعیتی استفاده کرده است. نتایج به دست آمده نشاندهندهی این حقیقت است که القعید در این رمان از گفتگو به صورتی کاملا هدفمند استفاده کرده و در مواردی با نقض اصل همکاری برای ترسیم مضامینی چون وحشت، تبعیض، بینوایی و ستم بهره گرفته و در این زمینه از میان چهار اصل نقض، از اصل کمّیت بیشترین بهره را برای رسیدن به هدف خود برده است. | ||
کلیدواژهها | ||
گفتگوهای داستانی؛ اصل نقض؛ پل گرایس؛ یوسف القعید؛ الحرب فی بر مصر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |