تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 408 |
تعداد مقالات | 3,249 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,065,047 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,126,180 |
مرگ آیینی در منتخبی از داستانهای عامیانۀ خراسان بر اساس سفر قهرمان کمبل | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2025.12611.2157 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه جدی1؛ زیبا اسماعیلی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد، زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مرگ آیینی یکی از مقولههای مربوط به آیینهای تشرّف در سفر قهرمان است که در رشد معنوی، تغییر هویت فردی و اجتماعی قهرمان نقش ایفا میکند. پژوهش حاضر بر آن است که به بررسی مرگ آیینی در منتخبی از داستانهای عامیانۀ خراسان با توجه به الگوی جوزف کمبل بپردازد. در رویکرد کمبل، مرگ آیینی نماد گسستن از گذشته، رها شدن از هویت پیشین و آمادگی برای پذیرش دگرگونی است. این پژوهش با روش کیفی و رویکرد توصیفی- تحلیلی انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش 92 داستان عامیانه است که 25 داستان عناصر مرگ آیینی چون فرود نمادین قهرمان به جهان زیرین، تجربۀ مرگ و تولد دوبارۀ قهرمان به وسیله نیروهای ماورائی را دارا بودند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مرگ آیینی در داستانهای عامیانۀ خراسان به چند شکل نمادپردازی شده است: 1- ورود قهرمان به مکانهایی خاص نظیر چاه، غار، دالان حمام، بیشهزار، بیابان و شکم نهنگ 2- پیکرگردانی 3- تجلّی ایزد گیاهی 4- تناسخ نمادین. ورود به مکانهای خاص به عنوان نمادی از زهدان مادر و جهان زیرین، بیشترین نمود را دارد. تحلیل ساختارهای نمادین نشان داد که مرگ آیینی در داستانهای خراسان، مرحلهای ضروری در مسیر تحول قهرمان محسوب میشود و تجربهای جمعی و آیینی است. | ||
کلیدواژهها | ||
خراسان؛ داستانهای عامیانه؛ تشرّف؛ مرگ آیینی؛ جوزف کمبل | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |